De Tesla onder de ijskarren staat binnenkort op festivals

De Jong’s IJs uit Gorredijk is druk bezig de Tesla onder de ijskarren te bouwen. Na een energieneutraal prototype die op Welcome to the Village werd ontwikkeld, schaft het bedrijf er vijf aan.

De duurzame ijscokar op festival Welcome to the Village in Leeuwarden.

De duurzame ijscokar op festival Welcome to the Village in Leeuwarden. Foto: Klant in zicht

Een groep jongeren ontwikkelde onlangs op DORP, het circulair ontwikkelcentrum op het festival Welcome to the Village, voor de ijsmaker en -verkoper een energieneutrale ijskar. Die beviel na drie testdagen in de Groene Ster zo goed dat Romke de Jong, directeur van de ijsfabriek, er vijf laat bouwen.

Volgens hem had het festival de primeur van de eerste energieneutrale ijskar die op zonne-energie werkt. ,,Het unieke van die kar is dat die niet alleen overdag als de zon schijnt het ijs koelt, maar ook ’s avonds of op bewolkte dagen. Behalve zonnepanelen kunnen ook hometrainers die aan de kar zijn gekoppeld stroom leveren. Wie een tijdje trapt en de accu’s bijvult, krijgt een ijsje met korting.”

Nooit een issue

Die ‘meefiets’-truc werkte op het festival uitstekend doordat de hometrainers rond een tafel stonden waar bordspellen werden gespeeld. ,,Dat gaf een heel leuke dimensie. Wildvreemden speelden spelletjes met elkaar. Zo zorgde de ijskar niet alleen voor lekkere ijsjes, maar ook voor sociale verbinding.”

Dat sociale aspect was niet het enige verrassende aan de ontwikkelde ijskar. Door een slimme ingreep wisten de bouwers het energieverbruik met 80 procent naar beneden te krijgen. ,,Ons bedrijf werkt al ruim zeventig jaar met ijskarren. Daarbij was energieverbruik nooit echt een issue omdat het ijs dankzij een stekker altijd wel gekoeld bleef. Maar bij een kar die op zonnepanelen draait, is energieverbruik wel een puntje.”

De ijskar zorgde niet alleen voor lekkere ijsjes, maar ook voor sociale verbinding

Bij het openen van de ijskar komt er steeds veel warmte tot diep in de vrieskist. De temperatuur weer naar beneden brengen kost veel energie. Door een extra isolatielaag aan te brengen wisten de ontwikkelaars de warmte alleen aan de bovenkant van de ijskar te houden. ,,Het is net als met de energietransitie bij woningen. Daar speelt isolatie vaak ook een veel belangrijkere rol dan zonnepanelen op het dak.”

Duurzaamste ijsfabriek

Dat er voor zijn bedrijf een energieneutrale ijskar werd ontwikkeld verklaart De Jong uit het duurzaamheidsstreven van de ijsmaker. ,,Wij zijn de duurzaamste ijsfabriek van Noord-Nederland. Onze fabriek is mede dankzij tweehonderd zonnepanelen op het dak al een paar jaar energieneutraal. En we maken biologisch, veganistisch en weidemelkijs met zoveel mogelijk lokale ingrediënten.”

Een probleem bij dat duurzaamheidsstreven bleven de ijskarretjes. ,,Natuurlijk kopen mensen vooral een ijsje omdat het lekker is. Maar festivals en evenementenparken willen steeds duurzamer werken. Met onze vijftig ijskarren zijn we de grootste ijscateraar van Nederland en staan op festivals als Lowland en op de Keukenhof en Walibi. Dan is het ontwikkelen van een energieneutrale ijskar een logische stap.”

Door het gebruik van auto-accu’s zag het prototype er volgens De Jong wat houterig uit. Maar bij de karretjes die vanaf september worden ontwikkeld, worden Tesla-accu’s gebruikt. ,,Die zijn veel slanker zodat je een veel gelikter model kunt bouwen. Met betere accu’s kan ook veel langer zonder zon worden gekoeld. Op Welcome to the Village was het streven vier uur koelen met de accu zodat er ’s avonds nog ijs kon worden verkocht. Dat moet met andere accu’s wel twaalf uur kunnen worden. Dan heb je meer bedrijfszekerheid.”

2020

De energieneutrale karretjes zijn wel een stuk duurder. ,,Dat scheelt wel 40 tot 60 procent. Maar we kunnen dan wel iets unieks aanbieden dat goed is voor de omzet. En we doen het ook omdat we het belangrijk vinden om zo duurzaam mogelijk te werken.”

Het vervoer van de ijskarretjes naar en van de festivals kan nog niet energieneutraal. ,,Dat gaat met zwaar vervoer en dat is er nog niet elektrisch. Wel gebruiken we zoveel mogelijk blauwe diesel en combineren ritten.”

Medio 2020 zijn de vijf energieneutrale ijskarren in bedrijf, verwacht De Jong. ,,En daarna vervangen we gaandeweg al onze karretjes door de exemplaren op zonne-energie.”

Nieuws

menu