Dit artikel is vandaag gratis

De cirkel is rond voor het megaproject N31 in Harlingen. Deze week gingen de laatste bomen de grond in

Wethouder Harry Boon helpt mee met het planten van de bomen aan de Spoorstraat. Foto: Joachim de Ruijter

De herinrichting van de Spoorstraat in Harlingen is met het aanbrengen van beplanting en bomen deze week afgerond. Het is het slotstuk van het megaproject N31.

Niet alleen heeft de Spoorstraat nu vrij liggende fietspaden, ook is het parkeerterrein er aangepakt en meer groen aangebracht. Op het parkeerterrein is de oude schelpenverharding vervangen door betonstenen. Ook zijn er vijf parkeerplekken met laadvoorziening voor elektrische auto’s aangelegd.

De gehele uitstraling van de Spoorstraat is nu ruimer en vriendelijker, laat de gemeente Harlingen weten. Het was het laatste ‘open eindje’ van het project N31. Wethouder Harry Boon (verkeer en vervoer, openbare ruimte) is blij met de afronding en stelt dat de cirkel nu rond is: ,,Het aanleggen van de vrij liggende fietspaden langs de Spoorstraat is het slotstuk van het project N31. Het eerste deelproject vanuit de N31 begon namelijk ook met de aanleg van vrij liggende fietspaden. Dit is al in 2010 gedaan tijdens de aanleg van de Keermuur. Hiermee werd de voorrangssituatie bij de spoorovergang aangepast.”

Aquaduct

In de jaren daarna werd de N31 omgebouwd naar een dubbelbaans autoweg met een aquaduct onder het Van Harinxmakanaal door. Harlingen kreeg een centrale aansluiting vanaf de N31. Ook de Grensweg, Almenumerweg, Kanaalweg, Oosterparkweg, Kimswerderweg en Domela Nieuwehuisstraat kregen een andere en fraaiere uitstraling.

Nieuws

menu