Garnalenvisser Willem Toering van de HA62 stopt er eind dit jaar mee. 'Ik tink dat dit de iennigste útkeap is, de rest giet yn de kâlde sanearring'

Hij is de zevende generatie die in de visserij zit, maar ook de laatste. Willem Toering (52) van de Harlinger kotter HA62 stopt met vissen op het Wad. Hij is een van de negentien garnalenvissers die zich laat uitkopen door het Waddenfonds.

Garnalenvisser Willem Toering op de HA62.

Garnalenvisser Willem Toering op de HA62. Foto: Catrinus van der Veen

,,Sjoch, ik meitsje gebrûk fan dizze regeling, mar dat wol net sizze dat ik it dermei iens bin”, zegt garnalenvisser Willem Toering, terwijl hij een shagje rolt in de stuurhut. Zijn kotter, de rood en blauw gelakte HA62 Willem Tjitsche, ligt in de Nieuwe Voorhaven aan een steiger voor de visveiling.

Toering is een van de handvol garnalenvissers die elke week vanuit Harlingen het Wad opvaren. ,,Ik bin de sânde generaasje fiskers, de lêste Toering dy’t noch fisket”, vertelt hij terwijl er een Urker kotter pal naast hem komt aanmeren. De Toerings komen uit Lemmer. ,,Doe’t ús heit en mem trouden, binne se mei in grutte kotter hjir kommen te wenjen, tichterby it Waad.”

Schoonzoon

De HA62 kocht zijn vader in 1980. ,,In omke fan my wie elektrisien en hat hjir alles ynstalleard, en it wurket noch hieltyd.”

Maar opvolging heeft Toering niet. Zijn zoon werkt in de constructiebouw in Dokkum. Wel zit er nog een schoonzoon in de visserij, op een Zoutkamper schip. Bovendien is de HA62 al een oude kotter, bouwjaar 1905. ,,Der moat ien en oar yn ynvesteard wurde.”

Dus als er een moment is om eruit te stappen, dan is het nu wel, vindt Toering. Hij is een van de negentien garnalenvissers die zich wil laten uitkopen door het Waddenfonds. Daarmee zal het aantal vergunningen voor de garnalenvisserij in de Waddenzee op korte termijn worden teruggebracht van 89 naar 70 schepen. In ruil daarvoor wordt 11 procent van het natuurgebied gesloten voor garnalenvangst. De opkoopregeling, waar tien miljoen euro voor is gereserveerd, vloeit voort uit afspraken tussen overheden en visserij- en natuurorganisaties in het convenant Viswad.

,,Ik tink dat dit de iennigste útkeap is, de rest giet yn de kâlde sanearring”, verwacht Toering. ,,Der binne in soad dy’t har útkeapje litte fanwegen de leeftyd. Ik bin noch net sa âld, mar ik wol der út om de regeljouwing. Fiskjen is prachtich moai, je wolle net oars. Mar der komt wat op ús ôf, dat is net mis. De fiskerij sil net bestean bliuwe op de wize hoe’t it no giet.”

Milieucertificaat

Die regelgeving voor de visserij heeft Toering door de jaren heen steeds strenger zien worden. Hij noemt als voorbeeld het aandeel ondermaatse garnalen dat wordt opgevist, het ziftselpercentage, dat niet groter mag zijn dan 15 procent. ,,Komsto boppe dat persintaazje dan krijst in boete.”

Het is een van de strenge eisen waarmee de garnalenvisserij moet voldoen aan het zogeheten MSC-milieucertificaat. ,,Wy moasten troch dy MSC in seefnet yn it net hawwe, dat sillet de fisk der al ûnderwetter út. Dat fyn ik in goeie maatregel. Mar komt der in kontroleur oan boerd, en dy fynt in gatsje yn it net, dan krijst al in warskôging. Wy moatte alle dagen ek in fangstopjefte dwaan. It wurdt tefolle mei mekoar. Ik moat hast mear boekhâlde as fiskje.”

Die regeldruk in de visserij neemt volgens Toering alleen maar toe. Hij doelt op de Natuurbeschermingswet, die het aantal vis-uren voor garnalenvissers beperkt. ,,En dan krije je de stikstofeasken der noch by, dat binne grutte bedrigingen.”

Als garnalenkotters medio 2023 geen schonere motor hebben, mogen ze niet meer uitvaren.

Binnenvaart

,,Der wurdt tefolle sjoen nei de natuer. Dat is net ferkeard, mar wol in bytsje in overkill . Doe’t ik 33 jier lyn oan boerd stapte by ús heit, hie er in seef wermei’t er 99 persint fan wat der oerbleau dea oerboerd smite. No hawwe wy sûnt wat jierren in moderne seef, en dêrmei giet 99 persint libbend oerboerd. Dat binne dingen dy’t net sjoen wurde troch de griene beweging.”

Toering verwacht ergens eind dit jaar ermee te stoppen. ,,Dan kin it skip nei de sloop.”

In de binnenvaart wordt er dringend om bemanning gezocht. ,,Dy papieren haw ik. En atst in pear ton op de bank stean hast, dan kinst dyn eigen wurk oannimme. Mar watst ek dwaan silst yn dyn fierdere libben, do bist en bliuwst in fisker. Do bist dat hiele frije libben wend.”