De Lelylijn heeft financiële hulp nodig van Europa. Alleen geld van het kabinet en de betrokken regio's is niet genoeg

Hoewel het kabinet drie miljard euro heeft toegezegd voor de aanleg van de Lelylijn (in 2035), is er nog lang niet genoeg geld. Een nieuwe analyse van de haalbaarheid van het Deltaplan Noord-Nederland bevestigt dat voor alleen de spoorlijn tussen Lelystad en Groningen vijf tot tien miljard nodig is.

Het college van Gedeputeerde Staten.

Het college van Gedeputeerde Staten. Foto: Wybe Fraanje

De betrokken regio’s zullen een deel van het geld moeten bijdragen, maar dan is het budget nog niet rond. ,,We willen met Den Haag optrekken om de aanvullende middelen op tafel te krijgen”, zei gedeputeerde Avine Fokkens dinsdag in een reactie op de analyse, die is uitgevoerd in opdracht van de ministeries van Infrastructuur, Binnenlandse Zaken en Economische Zaken, de provincies Fryslân, Groningen, Drenthe en Flevoland en de gemeenten Groningen, Emmen, Assen en Leeuwarden. ,,Maar wat er nu ligt, is een goede start. Den Haag heeft gezegd: wij willen die Lelylijn ook.”

Nieuws

menu