Extra miljoenen voor bruine vloot, maar subsidieregeling levert (in plaats van hoop) opnieuw onzekerheid en vragen bij schippers op

De langverwachte subsidieregeling voor de bruine vloot is sinds dinsdag aan te vragen. Maar in plaats van hoop, levert dit opnieuw onzekerheid en vragen bij schippers op.

Dorette Spaans en Vincent de Vrijer op de Rode Swan in de Zuiderhaven in Harlingen.

Dorette Spaans en Vincent de Vrijer op de Rode Swan in de Zuiderhaven in Harlingen. Foto: Simon Bleeker

Het bedrag van vijftien miljoen coronasteun, bovenop de reguliere regelingen voor ondernemers, werd in augustus vorig jaar aangekondigd. ,,Daarna hoorden we maar niets over de uitvoering”, zegt Paul van Ommen, directeur van de Vereniging voor beroepschartervaart BBZ. ,,Het bericht dat het geld, met terugwerkende kracht voor 2020, toch beschikbaar komt leidde tot opluchting.” Volgens Van Ommen is de gemiddelde omzet voor schippers van de bruine vloot met 80 procent gedaald. ,,Maar die opluchting maakt nu toch plaats voor teleurstelling, nu blijkt dat er over het bedrag belasting betaald moet worden.”

Starters

Volgens van Ommen neemt de belasting een grote hap uit het bedrag. ,,We weten als vereniging niet zeker hoeveel dat is, maar we denken zo’n 20 procent. Verder zien we dat een aantal groepen toch geen recht op steun heeft, zoals starters en de schippers van replicaschepen.”

Pech hebben ook de schippers die, vanwege een verbouwing of een ziekte, in 2019 geen goede omzet draaiden. ,,Het omzetverschil met 2020 is dan klein. De regels zijn nogal arbitrair”, vindt Van Ommen.

Dorette Spaans en Vincent de Vrijer, die met hun schip de Rode Swan in Harlingen liggen, lijken wel aanspraak op de subsidie te kunnen maken. ,,De hoogte van het bedrag wordt gebaseerd op het omzetverlies van 2020 vergeleken met 2019. Toen draaiden we ons eerste, maar ook een succesvol jaar. We hebben berekend dat onze inkomsten met zeker 70 procent zijn verlaagd”, zegt Spaans.

Toch zaten ze dinsdag niet meteen klaar om de subsidie aan te vragen. ,,We hebben nog veel vragen”, zegt De Vrijer. ,,We hoorden bijvoorbeeld dat er btw over het bedrag betaald moet worden, omdat het geldt als winst. Verder hebben we onze boekhouding over 2020 al afgerond.” Spaans en De Vrijer liepen vanwege een codefout in het aanvraagsysteem bij de aanvraag van de TVL-regeling eerder al duizenden euro’s mis. ,,We zijn dan ook voorzichtig”, zegt Spaans.

Reserves

Failliet gaan is volgens haar geen optie. ,,Dat klinkt misschien raar, maar dit schip is ons leven. We wonen er en we leven ervan.” Die verbondenheid is volgens haar de reden dat er tot nu toe nog weinig schippers echt gestopt zijn. ,,Maar bijna iedereen zit klem of wordt gesteund door vrienden en familie. En als dat nu nog niet zo is, dan komt dat nog. De reserves zijn op en noodzakelijk onderhoud wordt vooruit geschoven.” Zelf stelden ze een werfbeurt uit, ,,maar we weten natuurlijk ook dat dit alleen op de korte termijn iets oplevert.”

Zodra het kon, ontving het stel weer gasten op de Rode Swan. ,,Vorig jaar zomer voeren we met kleine groepen op de Waddenzee. Dat betekende de helft van de capaciteit en een veel lagere omzet, maar liever dat dan te veel hangen in de zekerheid van subsidies.”

Waardering

Nu de coronamaatregelen versoepeld zijn, hopen ze er weer veel op uit te trekken. Een nadeel is dat de reizen aan boord vaak ruim van tevoren worden geboekt. ,,Maar we zien ook dat de waardering voor de bruine vloot de afgelopen periode met name onder Nederlanders, gestegen is”, zegt Spaans. ,,In plaats van een weekeindje Barcelona boeken families een zeiltocht op ’t Wad. Dat is een gunstige ontwikkeling. ”

Van Ommen van de beroepsvereniging denkt dat veruit de meeste schippers van de bruine vloot een beroep kunnen doen op de extra miljoenen. ,,Ik ken zo’n tien starters die de subsidie mislopen en nog eens tien schippers van nieuwe replicaschepen. Over hen maak ik me wel zorgen.”