Fietsersbond: snelle fietsen vaker controleren, ze zijn heel makkelijk op te voeren

Simpel op te voeren elektrische fietsen, zoals de op de brommer lijkende Amerikaanse Super73, zouden niet op de Europese markt moeten worden toegelaten, vindt de landelijke Fietsersbond. Verbieden is een optie vindt de Friese afdeling van de Fietsersbond, maar er zou sowieso meer gehandhaafd moeten worden.

Brommerachtige e-bikes worden steeds populairder. De fietsen van Knaap bikes zijn overigens niet makkelijk op te voeren.

Brommerachtige e-bikes worden steeds populairder. De fietsen van Knaap bikes zijn overigens niet makkelijk op te voeren. Foto: ANP

,,Snelheidsverschil op het fietspad is een groot gevaar. De kans op ongevallen stijgt hierdoor”, zegt Jaap Kamminga van de landelijke Fietsersbond tegen de NOS. ,,Wij vinden dat apps waarmee je je fiets kan opvoeren verboden moeten worden en dat het opvoeren zelf onmogelijk moet worden gemaakt.”

Brommerachtig

Kees Mourits van de Fietsersbond Fryslân onderkent de gevaren van te snelle fietsen op het fietspad. Verbieden is voor hem een optie, maar handhaving zou ook meer prioriteit moeten hebben. ,,Ik ben blij met alle vervangende vervoermiddelen die mensen uit de auto halen. Als dergelijke brommerachtige fietsen een bepaalde groep aantrekt die dan de auto laat staan, is dat winst. Maar er moet wel streng worden gehandhaafd op de toegestane snelheid. Daar ontbreekt het vaak aan in Nederland.”

Zijn diverse e-bikes met een chip op te voeren, bij de Super73 is het wel heel makkelijk om de fiets snel te laten rijden. Met een app is het voertuig simpel om te toveren van een 25-kilometerfiets naar een vervoermiddel dat vijftig kilometer per uur kan. Er kan ook een gashendel worden gekocht zodat trappen niet meer nodig is. Zo ben je net zo snel als een brommer maar zonder een kentekenplaat te voeren of een helm te dragen.

Tegen de NOS zei het bedrijf dat die app voor hoge snelheden alleen bedoeld is voor gebruik op privéterrein en niet voor de openbare weg.

Meebewegen

Mourits: ,,Online kun je vanuit de hele wereld vervoersmiddelen kopen die buiten de Nederlandse regels vallen. Dat zie je ook met de elektrische step. Volgens de wet mag die niet op de openbare weg, maar je ziet ze overal.”

Volgens de organisatie moet de wet sneller meebewegen met nieuwe vervoersmiddelen. ,,De overheid moet sneller besluiten hoe ze met een nieuw product moet omgaan of ze moet ze verbieden.”

Ook de wegbeheerders spelen zijns inziens te traag in op nieuwe ontwikkelingen. ,,Al twintig jaar geldt de regel: brommers op de rijbaan. Maar je ziet nog te vaak bromfietspaden waar dat niet nodig is. Verplicht brommers ook op de rondwegen op de rijweg te rijden.”

Handhaving

Strengere handhaving is volgens hem de beste remedie. ,,We kunnen wel allerlei regels opstellen in Nederland, maar als er niet gehandhaafd wordt hebben ze weinig nut. Van moof-fietsen zijn ook simpel van 25 naar 32 kilometer per uur op te voeren. Daar zal nooit een agent wat van zeggen. De speed-pedelec wordt nu tot de brommers gerekend. Maar vaak haalt de berijder de kentekenplaat eraf en rijdt die zonder helm op het fietspad. De pakkans is nihil. Verkeershandhaving ligt volledig op zijn gat.”

Toch ziet Mourits de opgevoerde e-bikes niet als het grootste probleem voor de verkeersveiligheid. ,,Paaltjes in de fietspaden, te smalle fietspaden en het gemotoriseerde verkeer zijn grotere risico’s.”

Maximumsnelheid

Dat steden als Amsterdam in de binnenstad de maximumsnelheid op dertig kilometer per uur gaan zetten, juicht hij toe. ,,Dat zou Leeuwarden ook kunnen doen. Zo maak je wel een statement voor echte verkeersveiligheid. Die dertig kilometer binnen de bebouwde kom is ook met een motie door de Tweede Kamer aangenomen. Het valt me op dat het vooral steden in de Randstad zijn die voorop lopen met de invoering. Waar blijft Leeuwarden?“