Dit artikel is vandaag gratis

Friese camperbedrijven zien een flinke groei in het aantal concurrenten en in het aantal klanten. 'Voor corona verkochten we 200 per jaar, nu toch zeker 300'

Campers op een camping. Foto: ANP

Met de groeiende populariteit van campers, storten Friese ondernemers zich steeds vaker met succes op de verkoop, verhuur en het onderhoud van deze vakantievoertuigen. Telde Fryslân in 2017 nog 39 camperbedrijven, dit jaar zijn dat er 67, een stijging van ruim 71 procent. Dat blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel (KvK).

Fryslân telt daarmee meer camperbedrijven dan buurprovincies Groningen en Drenthe en na Flevoland het hoogste aantal camperbedrijven per 100.000 inwoners. In het hele land is het aantal camperondernemingen gestegen van 470 in 2017 naar 836 dit jaar, aldus de KvK. Naast verkoopbedrijven gaat het dan ook om verhuur- en reparatiebedrijven.

Het in Dronryp gevestigde Camper Talsma is een van de nieuwkomers. ,,We hadden al een autobedrijf. Uit liefde voor de camper zijn we daarnaast in januari dit bedrijf gestart”, zegt mede-eigenaar Henk Talsma.

Niet alleen het aantal camperbedrijven in Nederland groeit, ook het aantal campers. Brancheorganisatie Bovag zag het aantal campers de afgelopen 2,5 jaar met 30 procent groeien naar 167.471. Dat de camper in een paar jaar tijd zo populair is geworden, is volgens Talsma goed te verklaren. Hij verwijst naar de coronapandemie en de problemen op Schiphol, waar dit jaar vanwege personeelstekorten veel vertragingen zijn en waar veel vluchten zijn geannuleerd. ,,Mensen hebben geen zin in lange rijen en om op drukke plekken te zijn. Met een camper kunnen ze gaan en staan waar ze maar willen.”

Jannes Taekema, bedrijfsleider bij Taekema Campers, sluit zich daarbij aan. ,,Vakantie vieren is voor veel mensen heilig. Tijdens de coronatijd zag je dat veel mensen vliegangst hadden en niet naar het buitenland wilden. Nu zie je dat je op Schiphol acht uur in de rij staat en dat vervolgens je vlucht wordt geannuleerd. Met een camper heb je daar geen last van. Dan koop je een stukje vrijheid en begint de vakantie al op het moment dat je wegrijdt.”

Stijgende verkoopcijfers

Het al ruim twaalf jaar bestaande Taekema ziet dat de groeiende populariteit terug in de verkoopcijfers. ,,Voor corona verkochten wij tweehonderd campers per jaar. Nu zitten we toch zeker op driehonderd. En dit jaar verkopen we waarschijnlijk nog meer dan het afgelopen jaar.”

Dat is grotendeels te danken aan het feit dat campers meer dan ooit populair zijn onder een breed deel van de samenleving. Was de camper voorheen voornamelijk het domein van de 50-plusser, tegenwoordig gaan ook jonge gezinnen er zonder aarzeling mee op vakantie. ,,We hebben heel lang gezien dat jongeren niet in een camper op pad willen, maar dat is echt veranderd”, zegt Douwe Kruisinga, mede-eigenaar van het al dertig jaar actieve Kruisinga Campers.

Kruisinga ziet een groeiende vraag naar reparaties en een flinke behoefte aan het huren van campers. De twaalf campers die hij in de verhuur heeft, worden vooral in het hoogseizoen veel verhuurd. ,,Ik heb er zelfs een bij die in maart begon te rijden en die pas na de herfstvakantie stopt. Dat hebben we natuurlijk het liefst.”

Zonnepanelen op het dak

Dat het met een camper steeds beter lukt om volledig zelfvoorzienend te zijn, werkt de populariteit verder in de hand. Een standplaats op een camping om zeker te zijn van elektriciteit is vandaag de dag niet meer nodig. ,,Zonnepanelen op campers zijn nu ontzettend populair. Dan kun je overal naartoe.”

De verwachting is dat het aantal campereigenaren de komende jaren nog flink zal toenemen. Al wordt die groei mogelijk afgeremd door de stijgende prijzen en de lange levertijden van nieuwe campers. Wie nu een nieuwe bestelt, krijgt die waarschijnlijk pas in 2024 geleverd. ,,De prijzen zijn echt geëxplodeerd”, weet Kruisinga. ,,Een tweedehands camper die een paar jaar geleden nog 40.000 euro zou hebben gekost, kost je nu zo 53.000.”

Nieuws

menu