Fries fietsverkeer is tegenwoordig te snel voor huidige fietspaden

Fryslân heeft een mooi fietspadennet maar er zijn nog veel verbeterpunten, vindt oud-wielrenner René Hooghiemster uit Sneek. Hij praatte al eens wethouders bij over de kwaliteit van de Friese fietspaden.

De fietsbrug over de rotonde in Drachten is volgens oud-wielrenner René Hooghiemster gevaarlijk.

De fietsbrug over de rotonde in Drachten is volgens oud-wielrenner René Hooghiemster gevaarlijk. Foto: Jilmer Postma

Als voormalig profrenner kent Hooghiemster de Friese fietspaden op zijn duimpje. Maar het was een bericht van secretaris Sipke van der Meulen van het Regionaal Orgaan verkeersveiligheid Fryslân (ROF) op LinkedIn wat hem tot tijdelijk adviseur maakte. Van der Meulen gaf aan dat een fietspad na een ongeluk uit veiligheidsoverwegingen was afgesloten. ,,Dan weet ik ook nog wel een aantal fietspaden die gevaarlijk zijn”, reageerde Hooghiemster op het bericht. ,,Van der Meulen heeft me toen op het provinciehuis uitgenodigd.”

Het was nog voor de lockdown en Hooghiemster kon de wethouders fysiek vertellen over welke gevaren en zwakke punten fietspaden kunnen hebben.

Weinig te klagen

In vergelijking met landen als Spanje, Frankrijk en Italië heeft de Nederlandse fietser volgens hem qua aantal fietspaden weinig te klagen. Maar zijn ze nog wel veilig genoeg en van deze tijd?

Het zwakste punt van bijna alle paden is volgens Hooghiemster dat ze lijken ingericht op een fietssnelheid van 15 kilometer per uur. ,,Dat was vroeger een goede maatstaf, maar tegenwoordig met de vele e-bikes en sportieve fietsers is dat achterhaald. Met hogere snelheden zorgen gaten in de fietspaden en hobbels door boomwortels voor meer risico voor de fietser.”

Ook al rijdt een oudere geen topsnelheid op zijn e-bike, dankzij zo’n fiets kunnen ze, ook als ze lichamelijk minder worden, blijven fietsen. Prima, vindt Hooghiemster. ,,Maar daardoor wordt het ook steeds drukker op de paden.”

De fietser is veel kwetsbaarder dan een automobilist. Even je voet van het pedaal halen is toch simpel?

De oud-prof verbaast zich over de inrichting van sommige fietspaden. ,,Vooral de fietsbrug over de rotonde in Drachten is bizar. Kom je vanaf het Bewegingscentrum Drachten dan kom je aan verkeerde kant van de weg uit. En bij de afdaling aan de andere kant van de rotonde stuit je op een haast haakse slingerbocht.”

Verkeersaso’s

Ook de vele paaltjes en onverwachte middenbermen in fietspaden blijven hem verbazen. Hooghiemster ziet ook een rol voor racefietsers weggelegd, als het gaat om verkeersveiligheid. ,,Wij hebben de naam van verkeersaso’s, Dat is niet voor niets. Stel, als je in een groep fietst, een koerscaptain aan die ervoor zorgt dat de groep voorzichtig door het verkeer gaat.”

Automobilisten mogen op hun beurt meer rekening met fietsers houden, zeker op buitenwegen, vindt Hooghiemster. ,,Ze beseffen vaak niet dat een fietser ze niet van achteren hoort aankomen door de wind. Als je dan met 60 kilometer per uur, en vaak harder, wordt ingehaald schrik je en geeft dat een onveilig gevoel. De fietser is veel kwetsbaarder dan een automobilist. Even je voet van het pedaal halen is toch simpel?”

Als iedereen rekening met elkaar houdt neemt de agressie in het verkeer af en wordt de weg voor iedereen veiliger

Het nare trainingsongeluk van iets meer dan een jaar geleden, dat het einde van zijn carrière betekende, heeft Hooghiemster nog alerter op verkeersveiligheid gemaakt. ,,Ik probeerde altijd al op een verantwoorde manier door het verkeer te gaan, maar ben nog bewuster geworden op het gebied van veiligheid. Als iedereen rekening met elkaar houdt neemt de agressie in het verkeer af en wordt de weg voor iedereen veiliger.”

Nieuws

menu