Dit artikel is vandaag gratis

Veel frustratie bij Friese apotheken: 'Het lontje van mensen is over het algemeen wat korter geworden'

Een apothekersassistente zoekt medicijnen bij elkaar. Foto: ANP

Uit onderzoek van de apothekersorganisatie KNMP blijkt dat van de 800 leden er velen wekelijks last hebben van verbale of fysieke agressie. Bijna 20 procent heeft hier dagelijks mee te maken. In Fryslân lijkt het voornamelijk neer te komen op boze woorden.

,,Het lontje van mensen is over het algemeen wat korter geworden”, vertelt apotheker Peter Barla van Apotheek Postma in Sneek. Barla heeft zelf de enquête naar het ‘Werkklimaat in de openbare apotheek’ van de Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie (KNMP) ingevuld.

De uitkomsten van deze enquête wijzen op een werkklimaat met gefrustreerde, soms agressieve patiënten, wat de grootste reden blijkt voor uitstroom van personeel. 70 procent van de deelnemers heeft in het afgelopen jaar frustratie en/of onbegrip meegemaakt van patiënten. Bijna de helft heeft in dat tijdsbestek verbale en/of fysieke agressie van patiënten ervaren.

De KNMP meldt dat het preferentiebeleid (wanneer de zorgverzekeraar kiest voor het merk geneesmiddel), geneesmiddelentekorten en het nieuwe hulpmiddelenbeleid van zorgverzekeraars (waardoor veel hulpmiddelen niet meer te verkrijgen zijn via de vertrouwde apotheek) reden zijn tot onrust en frustratie onder patiënten.

Verbale frustratie

In Fryslân lijkt het mee te vallen met de agressie in vergelijking met andere delen van het land, vertelt Renetta Fransens, persvoorlichter bij de Friese Apothekers Organisatie (FAO) en zelf apotheker in Sneek bij Apotheek van der Sluis. ,,Wij hebben het idee dat het in Fryslân minder speelt dan in het midden van Nederland. Soms zijn mensen wel boos, dan ga je het gesprek aan om ongerustheid weg te halen.”

Barla vertelt een soortgelijk verhaal. ,,Om eerlijk te zijn, herken ik het niet helemaal. Wij hebben niet zoveel met agressie te maken als geschetst wordt. We hebben wel eens een boze meneer of mevrouw, maar dat hoort er ook een beetje bij.”

In Drachten en Gorredijk worden in de vijf Pharmium-apotheken wel vaak vervelende gesprekken gevoerd, vertelt apotheker Michel Pais. ,,Het is voornamelijk verbale agressie wat hier wekelijks voorkomt.” Pais vertelt dat dit voornamelijk om het niet leveren van medicijnen en het wisselen van medicijnmerk gaat. Barla en Fransens merken vooral frustraties over het nieuwe hulpmiddelenbeleid.

Deze frustraties zorgen ervoor dat de apothekers veel moeten uitleggen, en dat kost kostbare tijd. ,,Je bent heel veel tijd kwijt aan het herhalen van een boodschap. Het is heel vervelend, want je moet altijd een negatief verhaal vertellen”, zegt Pais. De Drachtster apotheker merkt ook uitstroom van personeel, en dat is lastiger op te vullen met een krappe arbeidsmarkt.

Ondanks het meer grimmige klimaat, blijven de apothekers de mooie kant van het werk inzien. ,,Ik wil het onderzoek niet bagatelliseren, maar het blijft een mooi beroep. Bij mij in Sneek gaan de apotheker en assistente met plezier naar het werk”, aldus Fransens.

Nieuws

menu