Friese kledingwinkels in lockdown stappen over op levering aan huis

Door de lockdown sloten kledingwinkels hun deuren in wat normaliter hun drukste maand was geweest. Maar nu klanten niet in de winkel kunnen komen, brengen ze de winkelvoorraad naar de klanten toe.

Mirjam de Jong van Upto Date in Drachten zoekt online bestellingen bij elkaar.

Mirjam de Jong van Upto Date in Drachten zoekt online bestellingen bij elkaar. Foto: Marcel van Kammen

Diana Douma, medewerker van kledingzaak Esprit aan de Leeuwarder Nieuwestad, werkt sinds de lockdown minder uren, maar is meer op pad. Want nu klanten niet in de winkel kunnen worden geholpen, brengt ze bestellingen uit de winkel naar de klanten toe. „Mensen passen de kleding thuis en als het bevalt, sturen we met Tikkie een betaalverzoek.”

Gestoken in de outfits uit de winkel verschijnt Douma nu ook vaker op Facebook en Instagram, want de winkelcollectie wordt nu veel actiever gepromoot via socialemediakanalen. „We zetten nu elke dag een foto of filmpje online.”

We zetten nu elke dag een foto of filmpje online

Zo pakken meer kledingwinkels het aan sinds zij op 15 december als gevolg van de lockdown de deuren moesten sluiten. „We zijn meer dan voorheen bezig met de webshop en sociale media”, zegt Cheharazade Elbacani, die het Jouster filiaal van Sake Store leidt. „We brengen zelf alle bestellingen rond bij klanten binnen een straal van vijftien kilometer rond onze winkel.”

Ingeving

Toen Douwe Beintema de mistroostige toespraak van Rutte had gezien, kreeg hij een ingeving. Hij besloot de kerstetalage van zijn herenkledingzaak in Drachten leeg te halen en vol te hangen met aangeklede paspoppen. „Het zijn 25 genummerde setjes, dat is eigenlijk een beetje het vroegere Kijkshop-idee.”

Nu gaat hij langs bij de mensen thuis, met een auto vol kleding. „Het weegt qua omzet niet op tegen wat ik normaal doe, maar als je thuis op de bank blijft zitten raak je helemaal de grip kwijt.”

Het weegt qua omzet niet op tegen wat ik normaal doe, maar als je thuis op de bank blijft zitten raak je helemaal de grip kwijt

Beintema beschikt niet over een webshop zoals veel andere kledingzaken, maar rekent op zijn etalage, de sociale media en de gunfactor. „Je diensten worden echt gewaardeerd. Het varieert van iemand in een verzorgingstehuis die een nieuwe broek nodig heeft tot kleding voor een trouwerij of een uitvaart.”

Zomercollectie

Veel kledingzaken zijn op dit moment nog druk bezig de wintercollectie aan te prijzen. „Want daar moeten we van af”, zegt filiaalleidster Elbacani van Sake Store met een lach. „We zijn in de drukste maand van het jaar dichtgegaan. In die paar weken van december heb je normaal gesproken een omzet die je de rest van het jaar niet draait. Dat hebben we nu net gemist. De winkels zouden nu veel leger moeten zijn, maar het hangt hier nog vol en het nieuwe zomerspul komt nu binnen.”

Dat zegt ook Douwe Blom, eigenaar van modezaken Blom Mode, Upto Date en Esprit. „Een derde van de wintercollectie hangt nog in de winkels. Dat zou normaal misschien zo’n 15 procent zijn.”

Een derde van de wintercollectie hangt nog in de winkels. Dat zou normaal misschien zo’n 15 procent zijn

Hij waardeert de steunmaatregelen van de overheid, maar die zijn volgens hem niet toereikend. „Een tegemoetkoming is geen compensatie. We hebben het nu best druk via de webshop, maar die kan het omzetverlies van elf winkels ook niet opvangen.”

De nieuwe zomercollectie stond even in de wachtstand, maar die laat Blom nu toch van de leveranciers naar de winkels komen. ,,Mensen hebben ook wel weer zin in nieuwe kleurtjes, die behoefte komt wel als het straks weer lente wordt.”