De eindfilm wint terrein op de eindmusical. Vijftien schoolklassen zien zichzelf deze week op het echte witte doek in Slieker in Leeuwarden

De eindfilm voor groep 8 is populair dit jaar. Filmhuis Slieker in Leeuwarden kan er deze week met gemak vijftien zalen mee vullen en doet dat dan ook.

Rosanne Wouda (links) en Destiny Jonker kijken naar hun eigen gemaakte eindfilm.

Rosanne Wouda (links) en Destiny Jonker kijken naar hun eigen gemaakte eindfilm. Foto: Catrinus van der Veen

Vol verwachting en een beetje gespannen zit groep 8B van de Willem Alexanderschool uit Leeuwarden (PCBO) klaar in de grote zaal van Slieker. Weken geleden al namen ze hun eindfilm in stukken op. Vanwege de coronacrisis durfde het team van de school het plannen van een eindmusical, die traditioneel uitgevoerd wordt in theater De Harmonie, nog niet aan. ,,We wisten gewoon echt nog niet hoe het jaar ging lopen”, zegt Suzanne Yska, leerkracht van groep acht.

Dus kocht ze een script voor een film voor groep acht, met verschillende rollen, teksten en de nodige woordspelingen en grappen. Het camerawerk en de montage besloot ze met haar collega’s te doen. Ze kreeg daarbij hulp van cultuurcoach Sabine de Jong van Kunstkade. Haar dochter hielp met de montage. ,,Het was al met al een flink karwei, maar daar staat tegenover dat ik me vandaag in de bioscoopstoel kan laten zakken en samen met de kinderen naar het resultaat kan kijken. Dat is weer eens wat anders dan de spanning achter de schermen tijdens het opvoeren van een musical. Het heeft allebei voor- en nadelen.”

Genânt

Het rumoer in de zaal loopt op vlak voordat de lichten in de zaal uitgaan. De jongens op de achterste rij maken nog wat grappen, de meiden beginnen wat te giebelen. Dan is het donker en start Hollywood in de Klas . ,,Dit is echt heel groot”, schrikt Rosanne Wouda (12) als alle leerlingen van de klas één voor één voorbij komen. Oh jee, nu wordt het gênant”, zegt haar vriendin Destiny Jonker (11) die weet dat ze ieder moment in beeld kan komen. Hun gezichten verraden de spanning.

De leerlingen beleven op het scherm een avontuur waarbij een deel van de groep, de prankers , probeert hun klasgenoten terug te pakken. Op het schoolreisje van 2020 werden ze door hun klasgenoten namelijk flink in de maling genomen. Dat willen ze hen betaald zetten. Maar wat ze ook proberen, het lukt maar niet om het schoolreisje een jaar later voor de anderen te verpesten. De les is dat iedereen het gelukkigst wordt van een fijne schoolreis samen. De kinderen spelen allerlei typetjes. De leerkrachten laten zich als verrassing voor de kinderen ook nog even zien.

Afscheid

Rosanne vindt het project na afloop heel geslaagd. ,,Ik was bang voor mijn stem en dacht dat het heel ongemakkelijk zou worden. Maar dat was het helemaal niet. Ik vond het vooral heel erg grappig.” Yska spreekt haar groep acht na afloop met trots toe. ,,Vanavond gaan we met elkaar eten op school en bekijken we extra scènes”, belooft ze. Omdat ouders nog niet binnen de school mogen komen, krijgen zij op hetzelfde moment de link naar de film. ,,Dan kunnen ze hem thuis bekijken als ze dat willen. Daarna zijn ze uitgenodigd om gedag te komen zeggen op het schoolplein. De leerkrachten zingen dan nog een lied.”

Het einde van het jaar vindt ze altijd een bijzonder moment. De vorig jaar uit nood geboren oplossing van een film in plaats van een musical beviel toen al goed. ,,Vorig jaar ging dat nog niet zo professioneel als nu, met een verhalend script. Dat hebben we nu beter aangepakt.” Destiny vindt het vooral erg leuk dat de eindfilm blijvend is. ,,Dat we hem nog eens kunnen terugkijken.”

Bij Kunstkade, de organisatie voor cultuuronderwijs in Leeuwarden, merken ze dat de eindfilm dit jaar erg in trek is. ,,Vorig jaar begeleidden we vijftien scholen bij de eindfilm, dit jaar zijn het er al dertig”, zegt Ana Paunovik, die zelf cultuurcoach is. ,,De films zijn er echt in in allerlei soorten en maten. Sommige scholen hebben zelf een script geschreven, deze school heeft er één gekocht. Er zijn scholen die hulp krijgen bij het monteren en filmen. Dat deed deze school dan weer zelf.”

Visueel

Ze begeleidt ook scholen die dit jaar wel een musical opvoeren. ,,Dat bestaat gelukkig ook nog en dat blijft ook een mooie vorm. Maar ik merk dat de film aansluit bij de belevingswereld van de kinderen zelf. Ze zijn vaak heel visueel ingesteld.” Ze is dan ook verrast welke talenten er tijdens de films naar boven komen. ,,Sommige kinderen leren door dit project dat ze goed kunnen acteren, of juist goed kunnen schrijven. Het is mooi om dat te mogen zien.”

Filmhuis Slieker geeft vijftien klassen deze week de kans om hun eindfilm in de bioscoop te komen bekijken. ,,Als de eindfilm volgend jaar weer zo populair is, moeten we misschien wel een hele filmmaand reserveren bij Slieker”, stelt Paunovik voor.