Grote klassen en een hoge werkdruk: leraren lopen tegen grenzen aan om ongelijkheid aan te pakken, en die is door corona alleen maar groter geworden

De kwaliteit van het onderwijs is de afgelopen jaren achteruit gegaan en de kansenongelijkheid is vergroot, meldt de SER. Docenten lopen tegen hun grenzen aan in vaak te grote klassen. ,,Je moet maatwerk leveren, differentiëren en alle leerlingen de aandacht geven die ze verdienen. Doe dat maar eens met dertig leerlingen in drie kwartier, dat is haast onmogelijk.”

De kansenongelijkheid in het onderwijs is volgens de SER versterkt door de coronacrisis

De kansenongelijkheid in het onderwijs is volgens de SER versterkt door de coronacrisis Foto: Ramon van Flymen

Het lerarentekort, grote werkdruk, te volle klassen en een vroege selectie van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs. Het is een greep uit zaken die de onderwijskwaliteit ondermijnen en de kansenongelijkheid vergroten, volgens de Sociaal Economische Raad (SER). In een advies aan het kabinet pleit de SER onder meer voor een bredere brugklas en investeringen in de ontwikkeling en kwaliteit van leraren om de problemen aan te pakken.

Nieuws

menu