Dit artikel is vandaag gratis

Groener, compacter en autoluw: het centrum van Drachten moet de komende jaren een transformatie ondergaan

Wethouder Robin Hartogh van Heys en projectleider Evert Visser op het Raadhuisplein in Drachten. Foto: Jilmer Postma

Het centrum van Drachten moet de komende jaren een stuk aantrekkelijker worden gemaakt. Parkeerplaatsen moeten plek maken voor groen, en woningbouw en winkeliers moeten verhuizen naar de kern van een nieuw compact centrum.

Veel steen, weinig groen en veel auto’s. Het Raadhuisplein in het centrum van Drachten ademt nog niet de sfeer van een knusse en mooie plek waar je graag veel tijd doorbrengt. Toch moet deze locatie, als het ligt aan de gemeente Smallingerland en ondernemers, de ‘huiskamer van Drachten’ worden.

Met de opgestelde centrumvisie, waar de partijen met behulp van bureau Stadskracht afgelopen jaar aan hebben gewerkt, moet een nieuw, compact en aantrekkelijk centrum verrijzen, waar er meer ruimte is voor groen en wonen, en minder voor verrommeling en parkeren.

Veel blik

,,Nu is er nog heel veel blik”, zegt wethouder Robin Hartogh Heys als hij over het Raadhuisplein loopt. ,,Mensen laden in en uit, bijvoorbeeld als ze van de MediaMarkt komen, en vertrekken weer. Het zou mooi zijn als dit een plek werd waar je kunt relaxen in het groen, waar kinderen kunnen spelen en waar kleine evenementen kunnen plaatsvinden. Het moet een plek worden waar je graag verblijft.”

De ontwikkelaar van het nog relatief nieuwe centrumgebied dacht destijds dat de parkeerruimte wenselijk zou zijn voor de ondernemers aan het plein, legt Evert Visser, projectleider vanuit de gemeente, uit. ,,Daar is hier in de toekomst nog steeds ruimte voor, maar dan onder het plein in de parkeergarage.”

Er is nu sprake van te veel parkeerruimte in het centrum. ,,Gemiddeld is maar 40 procent bezet. Dat kan anders.” De Markt is een voorbeeld van hoe dat recent al in de praktijk is gebracht. Daar zijn parkeerplaatsen vervangen door planten, struiken en bomen. ,,Je levert wat in, maar je krijgt er ook iets voor terug”, zegt Hartogh Heys. ,,Het is een relatief kleine moeite, maar heeft een groot effect.”

Er is straks mogelijk ook minder ruimte voor autoverkeer, omdat Smallingerland het gebruik van de (elektrische) fiets wil stimuleren. Bijvoorbeeld op de Kaden, waar er in dat geval meer ruimte komt voor terrassen en groen.

Rotte kiezen

Waar ook meer ruimte voor moet komen is wonen. ,,Meer woningen zorgen automatisch voor meer reuring en sociale cohesie in het centrum”, aldus de wethouder. In de woonvisie wordt de wens uitgesproken er tussen de 250 en 300 te realiseren. De woningen moeten vooral langs de randen van een compacter centrum komen, om de leegstand en verloedering van voormalige winkelpanden tegen te gaan. ,,Van de 50.000 vierkante meter winkeloppervlak staat bijna een vijfde leeg en we verwachtten dat het winkelaanbod de komende vijf à tien jaar nog eens met een kwart zal afnemen.”

Daarnaast moet er in het centrum ook meer diversiteit ontstaan in functies; vrije tijd, zorg en zakelijk moeten een plek krijgen. Rotte kiezen moeten worden aangepakt. Zoals het Sander Israëlsplein, een vlakte vol grijze klinkers waar mensen hun net aangeschafte waar uit de Action in de auto laden of er parkeren voor een wokrestaurant. ,,Dit is natuurlijk niet aantrekkelijk en gilt om een ingreep. Het mooiste zou zijn om hier nieuwbouw te hebben en de Action te verhuizen.”

Die zou dan bijvoorbeeld bij de Vogelzang kunnen komen, ook een rotte kies. ,,Op die manier genereer je mensen aan de rand. Als de entree naar het centrum er tegenover dan ook opener en aantrekkelijk gemaakt is,” wijst Hartogh Heys naar de smalle entree, met daarnaast een hoge achterzijde van winkelpanden, ,,zorg je dat ook het noordelijke deel van het centrum levendig blijft.”

Kosten

De plannen vragen wel iets van winkeleigenaren, die in sommige gevallen moeten verhuizen naar het hart van het centrum én van vastgoedeigenaren die moeten investeren. ,,Het is een visie voor de komende twintig jaar. Niemand wil investeren als er sprake is van zwalkend beleid. We willen deze partijen graag begeleiden en perspectief bieden voor de lange termijn. Uiteindelijk is een levendiger en aantrekkelijk centrum beter voor iedereen.”

Wat de aanpak in totaal moet kosten is niet bekend. Het gemeentebestuur heeft in ieder geval een startbedrag van 830.000 euro vrijgemaakt voor de verdere ontwikkeling van de plannen en de raad om 1,6 miljoen gevraagd aan voorbereidingskosten. Ook wil Smallingerland subsidie van het rijk verkrijgen.

Op 30 augustus neemt de gemeenteraad een besluit over de centrumvisie.

Nieuws

menu