Horeca mag open, maar mist personeel

Horecaondernemers zijn bang dat ze deze zomer niet genoeg personeel hebben, wanneer ze weer op volle capaciteit mogen draaien. Een deel van de mensen die normaal aan de slag gaan in de horeca heeft de sector verlaten.

Een ober registreert de persoonsgegevens.

Een ober registreert de persoonsgegevens. Foto: Hoge Noorden/Jacob van Essen

Volgens Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) zijn er op dit moment nog 340.000 mensen werkzaam in de horeca. Vóór de coronacrisis uitbrak, waren dat er 466.000. Volgens de SVH heeft per saldo een op de vijf werknemers de horeca de rug toegekeerd.

Bezetting met moeite rond

Bij Grandcafé ’t Gerecht en het naastgelegen Postkantoor in Heerenveen is de personeelsbezetting rond, maar dat ging niet vanzelf. ,,We hebben veel meer moeite moeten doen om genoeg personeel te vinden”, zegt manager van de beide horeca-zaken Richi Gadepalli. Dat komt doordat de sector nu te weinig baanzekerheid kan bieden aan potentiële arbeidskrachten, denkt hij. „Je loopt het risico dat de zaak weer dichtgaat.”

Zijn restaurant staat sinds drie weken te koop

Ook bij zijn eigen restaurants houden veel werknemers vanwege die onzekerheid een slag om de arm. ,,Zij hebben bijvoorbeeld een combinatie van een baan in de supermarkt en in de horeca.” Gadepalli: ,,Bij andere bedrijven hoor ik wel: ‘Onze barman komt niet terug, die zit in een ander werkveld, het ritme bevalt hem daar beter.’”

Definitief gesloten

Bij restaurant Noflik Langwar in Langweer is het gebrek aan personeel de reden om de deuren niet meer te openen. De coronacrisis heeft eigenaar Ap de Bruin vol geraakt. Hij kreeg door fouten van de Kamer van Koophandel lange tijd niet de coronasteun waar hij recht op had. Zijn zes man personeel heeft hij moeten laten gaan en zijn restaurant staat sinds drie weken te koop. Want personeel kan hij niet meer vinden. Zijn sous-chef werkt nu in de bouw. ,,Die staat dakkapelletjes te zetten.”

In de zomer zou De Bruin 45 tot 50 man nodig hebben gehad om weer te kunnen draaien. ,,Maar de scholieren en studenten met wie ik ’s zomers werk, zijn vertrokken naar supermarkten, GGD’s of callcenters. Maar zelfs als ik hen bel om terug te komen, kan ik niet zeggen per wanneer. Want een terras voor vijftig personen tussen twaalf en zes uur kan ik niet rendabel maken.”

Werving wordt lastig

Uit een enquête van Koninklijke Horeca Nederland blijkt dat ondernemers gemiddeld 42 procent minder personeel in dienst hebben, dan vóór de eerste lockdown. Ruim de helft van de ondernemers vreest in de komende maanden niet zomaar aan voldoende personeel te kunnen komen.

Wij kunnen geen uren garanderen zoals voorheen

Corné van de Erve, voorzitter van de Koninklijke Horeca Nederland, afdeling Fryslân, plaatst wel kanttekeningen bij de uitkomst van die rondvraag. ,,De zoektocht naar personeel is in mijn ogen niet veel anders dan die van andere jaren.”

Het verschil is volgens Van de Erve vooral dat de werving van personeel later is begonnen. Daardoor zou het iets moeilijker kunnen zijn om nu nog personeel te vinden, geeft hij toe. Maar dat personeel massaal naar andere sectoren is uitgestroomd, betwijfelt hij. ,,Bovendien hoeft dat niet te betekenen dat die mensen niet terug willen komen in de horeca.”

Ervaring personeel ontbreekt

Een nadeel is wel dat, doordat het seizoen later begint, nieuw personeel niet alvast ervaring opdoet voor het hoogseizoen. Dat aspect vindt Wybe de Vries, eigenaar van café-restaurant Centrum Lemmer, wel problematisch. ,,Ze staan er niet zómaar in.” Ook vindt hij het lastig dat hij niet weet hoeveel personeel hij nodig zal hebben. Dat hangt er bijvoorbeeld vanaf of er dit jaar grote skûtsje-evenementen plaatsvinden. Als die kampioenschappen niet doorgaan, heeft hij vijf tot tien man personeel minder nodig. ,,Wij kunnen geen uren garanderen zoals voorheen.”

Sowieso heeft De Vries twijfels bij de gang van zaken de komende maanden. ,,De groep die hier op terrassen gaat zitten is ook de doelgroep die nog niet gevaccineerd is. Ik heb mijn twijfels over het openingsschema van het rijk, als ik zie welke kant het opgaat met de besmettingen.”

De Lemster ondernemer weet nog niet zeker of hij de terrassen woensdag wel opent. ,,Het is koud en niet zulk lekker weer. Als er niemand komt zitten, is het goedkoper om dicht te blijven.”

Eilanden zitten nog krapper

De eilanden hebben het zo mogelijk nog moeilijker met het vinden van personeel. Al is dat eigenlijk elk jaar zo, meldt een personeelslid van restaurant Caracol op Terschelling. Sebastiaan Jansen, kok van restaurant Flaman op het eiland vult aan: ,,Er is een schreeuwend tekort. Dat is niet zozeer een coronaprobleem als wel een van de hele sector.” Flaman zoekt bijvoorbeeld nog twee koks.

Bij strandpaviljoen Sjoerd merken ze wel dat het vinden van personeel dit jaar moeilijker verloopt. ,,Jeugd die hier in de vakantie een paar weken komt helpen, denkt: ik ga eerst ergens anders kijken, dan weet ik tenminste zeker dat ik een baantje heb”, vertelt medewerker Ageeth Janssen die de personeelszaken regelt.

Omdat het bedrijf al in januari nog actiever zocht naar personeel dan anders, komt het qua bezetting een heel eind. ,,Maar we zijn nog op zoek. En ik zie om me heen hier op het eiland veel bedrijven die pas een paar dagen geleden zijn begonnen met zoeken. Dan denk ik: ik hoop maar dat het hen lukt.”