Rekenen en taal, maar ook cupcakes bakken en banden plakken: op het Comenius Zamenhof in Leeuwarden komen leerlingen in de vakantie terug naar school om corona-achterstanden weg te werken

Bij het Comenius Zamenhof in Leeuwarden staan ook deze zomer fietsen op het plein, maar wel een maatje kleiner dan gebruikelijk. Het middelbare schoolgebouw wordt deze zomer namelijk gebruikt door de vakantieschool voor basisschoolleerlingen uit de gemeente Leeuwarden.

De taalles van juf Willy van Assen wordt op de vakantieschool in Leeuwarden gecombineerd met een dansles.

De taalles van juf Willy van Assen wordt op de vakantieschool in Leeuwarden gecombineerd met een dansles. Foto: Marcel van Kammen

De vakantieschool, die beschikbaar is voor alle basisschoolleerlingen uit de gemeente Leeuwarden, wordt al een paar jaar door de gemeente georganiseerd vanuit KunstKade. Afgelopen twee jaar werd de vakantieschool in plaats van een periode van twee weken, verdubbeld naar vier weken om corona-achterstanden weg te werken. Vanwege het thuisonderwijs en klassen die onverhoopt naar huis werden gestuurd, hebben diverse leerlingen een achterstand opgelopen.

Zoals bijvoorbeeld Chaya (9) uit groep vijf, die veel lessen gemist heeft omdat haar vader in de risicogroep zit.. ,,Mijn vader heeft een auto-immuunziekte en daarom moesten we erg voorzichtig zijn, omdat we geen coronabesmettingen moesten oplopen. Daardoor heb ik veel onderwijs gemist en moest ik veel inhalen.” Net als veel andere kinderen die deelnemen aan de vakantieschool vindt ze het geen probleem om in de vakantie weer terug naar school te gaan. ,,Het is best leuk en je leert ook weer nieuwe mensen kennen.”

In plaats van Egypte

Leerlingen worden meestal met een specifiek leerdoel door hun leerkracht aangedragen voor de zomerschool, maar soms kiezen de kinderen ook uit zichzelf voor de vakantieschool. Zo vertelt Nour (10) uit groep 6: ,,Ik zou eigenlijk met mijn ouders terug naar mijn geboorteland Egypte tijdens de vakantie, maar door corona kon dat niet doorgaan. De vakantieschool leek mij daarom een leuk idee om naartoe te gaan.”

Voorbereiden op middelbaar onderwijs

Tijdens de vakantieschool leren de leerlingen niet alleen rekenen, taal en spelling. Zo leren Justin (12) en Mohammed (13) zich alvast voorbereiden op de middelbare school, waar ze na de vakantie naartoe gaan. ,,We leren hier bijvoorbeeld om te gaan met roosters, toetsen, het plannen van huiswerk en banden plakken. Hierdoor heb ik meer zin gekregen om straks naar de middelbare school te gaan.” Veel wordt op speelse wijze aangeboden aan de leerlingen.

Zoals bij de kookles van Martijn Werkhoven, waar de leerlingen een salade hebben gemaakt. ,,Ze leren hier met maateenheden te werken zoals milliliters. Ook samenwerken om een mooi gerecht te maken is hierbij een belangrijk doel.” Aan het eind van de week krijgen de leerlingen wat zakgeld om in de supermarkt ingrediënten te kopen voor het bakken van cupcakes. ,,Hierbij moeten ze ook rekenen hoeveel geld ze hebben voor welke ingrediënten. Zo komen er spelenderwijs meerdere vakken samen.”

Verschillen vergroot

Werkhoven is één van de beginnende leerkrachten die de leerlingen begeleiden bij de vakantieschool, hij studeerde vorig jaar af aan de pabo. ,,Toen hielp ik voor het eerst mee met de vakantieschool. Een groot gedeelte van het jaar kon ik niks doen vanwege corona. Om toch mijn handen uit de mouwen te steken ben ik naar de zomerschool gegaan. Ik vond dat zo leuk dat ik het geen straf vond om dit jaar weer een paar weken van mijn vakantie in te leveren voor de vakantieschool.”

Hij merkte dat de verschillen tussen de leerlingen door de coronacrisis werden vergroot. ,,De verschillen in thuissituaties werden duidelijk merkbaar tijdens het thuisonderwijs. Leerlingen met een goede thuissituatie hadden over het algemeen geen problemen met afstandsonderwijs, maar er waren ook leerlingen die met een gezin van vijf kinderen in een appartement woonden en geen rustige werkplek hadden. Dan kun je je maar moeilijk concentreren op het huiswerk. Soms was het ook lastig om de ouders goed te bereiken en dan is het moeilijk om iedereen even goed te helpen.”

Liever echt les

Melissa (10) uit groep zes is naar de vakantieschool om haar spellingsvaardigheden te verbeteren. Ze heeft liever echt les dan afstandsonderwijs. ,,Als je een vraag hebt is het vaak lastig om daar een antwoord op te krijgen, maar dat is in de klas ook niet altijd makkelijk.” Ze zit in een groep met 31 kinderen. Sakeena (11) uit groep zeven ging ook vorig jaar al naar de vakantieschool om haar spelling te verbeteren. Ze komt oorspronkelijk uit Syrië en woont sinds vijf jaar in Nederland. ,,Ik vond het thuisonderwijs eigenlijk wel prettig omdat ik zo meer tijd had om met de lessen aan de slag te gaan.”

Dit jaar doen er 65 basisschoolkinderen uit de gemeente Leeuwarden mee aan de vakantieschool. ,,Dat is best gemiddeld”, zegt organisator Judith Mulder van KunstKade. ,,Het zijn er ook wel eens 75 of tachtig geweest.” Het is nog niet bekend of de vakantieschool ook volgend jaar weer vier weken duurt in plaats van twee. ,,Dat hangt helemaal van de situatie dan af en of het wenselijk is. We hebben hier nauw contact over met het onderwijs. We hebben ook weleens een vakantieschool gehad tijdens de kerstvakantie, maar toen merkten we dat dat niet ideaal was. Er was toen weinig animo vanwege de feestdagen. We zullen zien hoe het volgend jaar komt met de vakantieschool.”

Het Friesch Dagblad zoomt wekelijks in op de impact van het coronavirus en de maatregelen daartegen op de samenleving. Alle afleveringen zijn te vinden op de website.