Minister Cora van Nieuwenhuizen blijft tegen het innen van tolgelden bij schepen die sluis van Kornwerderzand passeren

Minister Cora van Nieuwenhuizen blijft tegenstander van het innen van tolgelden bij schepen die de sluis bij Kornwerderzand passeren. Dit herhaalde ze woensdag tijdens een commissiedebat in de Tweede Kamer over infrastructuur, ruimte en transport.

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat bij het begin van de werkzaamheden aan de Afsluitdijk op 1 april 2019.

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat bij het begin van de werkzaamheden aan de Afsluitdijk op 1 april 2019. ANP

Volgens de minister is het schrijven van een tolwet te ingrijpend en te duur en staan de baten niet in verhouding tot wat zo’n wetswijziging kost.

De sluizen bij Kornwerderzand op de Afsluitdijk zijn te smal, waardoor grote schepen niet kunnen passeren. Het verbreden van de sluizen kost 215 miljoen euro. Zowel overheid als bedrijfsleven wil hiervoor geld neerleggen. Het bedrijfsleven wordt gevraagd 26 miljoen euro bij te dragen, maar de discussie is hoe dat geld het beste bij elkaar gebracht kan worden. De provincie en het bedrijfsleven zijn voorstander van het innen van passagegelden. Maar minister Van Nieuwenhuizen wil dat bedrijven op vrijwillige basis meebetalen.

Weerstand

Dit stuit op weerstand van onder anderen gedeputeerde Avine Fokkens, die niet voor zich ziet hoe ze zo’n vrijwillige bijdrage moet organiseren. Ook in de Kamer is er bij diverse partijen - PvdA, CDA, ChristenUnie en SGP - steun voor het instellen van een tolwet. ,,We vragen de minister een tijdelijke wet uit te werken die passagegelden mogelijk maakt, want zonder degelijke juridische basis is dat niet mogelijk”, zegt Pieter Grinwis, Tweede Kamerlid van de ChristenUnie.

Als het lukt om de bedrijven, gemeenten en rijk mee te krijgen, dan kan de brede sluis er in 2028 liggen.