Veiling 5G-frequenties is niet belangrijker dan bereik voor noodoproepen op zee, oordeelt de rechter over grote uren van Burum

Er moet eerst een oplossing komen voor noodoproepen in de lucht- en scheepvaart die via de satellietschotels in Burum worden verspreid voordat het ministerie van Economische Zaken (EZK) verder kan met het veilen van frequenties voor 5G. Dit heeft de voorzieningenrechter in Rotterdam bepaald.

Inmarsat in Burum.

Inmarsat in Burum.

Via ‘de grote oren’ van Burum komen jaarlijks duizend noodoproepen vanaf zee en vanuit de lucht binnen. ,,Daar zijn mensenlevens mee gemoeid”, zegt Pieter Walraven, woordvoerder van Inmarsat.

Als het aan het ministerie van EZK ligt, wordt per september 2022 de 5G-frequentie geveild. Het ministerie wil daarbij gebruikmaken van dezelfde frequentie - de 3,5 Ghz-band - waar Inmarsat gebruik van maakt. Inmarsat zou, vindt EZK, afstand moeten doen van die frequentie en naar een andere locatie moeten verhuizen.

99,9 procent betrouwbaar

,,Al zou het bedrijf dit willen, dan is een verhuizing niet voor die tijd geregeld”, zegt Walraven. Zonder de oren van Burum kan Inmarsat bovendien niet voldoen aan de internationale verplichting dat de noodcommunicatie voor 99,9 procent betrouwbaar is. Staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken) gaf tijdens de zitting twee weken geleden aan dat ze vond dat Inmarsat tijd genoeg heeft gehad om een verhuizing te organiseren. De rechter gaat hier niet in mee en vindt dit ook een verantwoordelijkheid van het ministerie. De volgorde zou ook anders moeten zijn, oordeelt de rechter: eerst een oplossing voor de noodoproepen, dan pas een planning maken voor de veilen van frequentie.

Het ministerie van EZK kondigt aan de gesprekken met Inmarsat ‘voort te zetten’. ,,We hielden rekening met een tijdelijke schorsing van het frequentieplan, omdat tot nu toe nog niks onomkeerbaar is”, zegt Harald Hanemaaijer, woordvoerder bij het ministerie.

‘Opheffen mag dus wel’

Volgens hem heeft de voorlopige voorziening aangetoond dat het ministerie de gedeeltelijke bestemming van de bandfrequentie in principe wel op mag heffen, alleen niet zonder een plan voor de noodoproepen.

Inmarsat heeft in Griekenland al een alternatieve locatie voor de schotels in gedachten. ,,Je kunt immers niet blijven wachten”, zegt Walraven. Of een verhuizing uit Burum nu is afgewend, kan Walraven nog niet zeggen. ,,Alleen dat het niet op stel en sprong moet.”