Het aangepaste ontwerp van het nieuwe stadion van SC Cambuur valt in goede aarde: 'Het is een geluk bij een ongeluk'

De bezuinigingsslag die bouwer en ontwikkelaar Van Wijnen noodgedwongen moest doorvoeren in het ontwerp voor het nieuwe Cambuurstadion, pakt goed uit. Bestuur en supporters van Cambuur zijn tevreden. ,,Het is eigenlijk een geluk bij een ongeluk.”

Een impressie van het ontwerp van het Cambuurstadion.

Een impressie van het ontwerp van het Cambuurstadion.

Dinsdagavond werden de betrokkenen bij het stadion, het bestuur van de club en vertegenwoordigers van de supporters, bijgepraat in het WTC-hotel in Leeuwarden. Van Wijnen presenteerde daar het aangepaste ontwerp. Het belangrijkste verschil met de eerdere plannen is dat de hoeken van het stadion niet meer overdekt zijn.

Hoewel dat praktisch gezien niet even handig is, zijn de supporters wel enthousiast over het ontwerp. ,,De vier losse tribunes, één van de belangrijkste kenmerken van het Cambuurstadion, worden nu beter geaccentueerd”, zegt Maarten van Tuinen, voorzitter van de Kern van Cambuur en lid van de stadionadviescommissie. ,,Het is nu meer een old school stadion zoals we dat zo graag wilden, maar dan in een nieuw jasje. Zo past het misschien nog wel beter bij de club dan het eerste ontwerp. Het is eigenlijk een geluk bij een ongeluk.”

Tekentafel

Commercieel directeur Ard de Graaf van SC Cambuur is blij dat het nieuwe ontwerp in de smaak valt. ,,Zonder de steun van supporters kan het plan namelijk weer terug naar de tekentafel.” De club mocht meedenken over de manier waarop ontwikkelaar Van Wijnen, die het project dit jaar overnam van Wyckerveste, het beste kon bezuinigen. ,,Er liep bijvoorbeeld een gevelband rond de buitenkant van het stadion. Dat bleek een dure oplossing te zijn. Dat schrappen is een betere keuze dan aan de open hoeken of aan de stadionlampen komen. Want die zijn heilig voor de Cambuursupporter.”

De winst is wat hem betreft vooral dat het geloof er is dat het stadion er echt gaat komen. Het aanvragen van de omgevingsvergunning deze maand is volgens De Graaf een belangrijk moment. ,,De trein gaat nu echt rijden. De genoemde data van start begin 2022 en oplevering zomer 2023 zijn haalbaar. Dat geeft energie.”

Supportersplein

Dat met de open hoeken ook het supportersplein onoverdekt is, is nog wel een dingetje. ,,Maar daar verzinnen we wel een oplossing voor. En ik heb ook begrepen dat Van Wijnen bezig is met een oplossing”, zegt Van Tuinen. Bang dat de mensen op de eerste rijen van de tribunes nat regenen, is Van Tuinen ook niet. ,,De tribunes krijgen stevige zijwanden. Die beruchte oostenwind die nu vaak door het stadion raast, die is straks echt verleden tijd.”

Voorgevel

Een tweede in het oog springende aanpassing is de voorgevel van het stadion. De blauw-gele pilaren hebben plaatsgemaakt voor zwarte pilaren. Het oogt daardoor wat soberder en meer in zwart-wit dan het vorige ontwerp. Verder moet nu de naam van de club op de gevel komen. Arjen Oosting van Van Wijnen laat weten dat dergelijke details later nog ingevuld worden in overleg met Cambuur. ,,De hoeken en een eenvoudigere constructie van de voorkant van het stadion zijn de meest in-het-oog-springende veranderingen.”

In totaal bespaart Van Wijnen met het nieuwe ontwerp en door andere afspraken met betrokken partners 3 miljoen euro. De totale businesscase voor het stadion bedraagt 60 miljoen euro.

Het bouwbedrijf vraagt op 22 oktober de omgevingsvergunning aan. De werkzaamheden kunnen na de vergunningsverstrekking in het eerste kwartaal van 2022 beginnen. Volgens Oosting is het nog steeds haalbaar het stadion in de zomer van 2023 speelklaar te hebben.