Pleidooi voor een 'terugkeer' van het woonerf in nieuwe woonwijken: 15 kilometer per uur is hard genoeg als auto te gast is

Nieuwe woonbuurten moeten weer worden ingericht als woonerf. Dat stellen Kees Mourits en Bindert Kloosterman, die bij Voetlicht en Wandelnet opkomen voor een loopvriendelijke omgeving. Kaarsrechte 30 km/u-nieuwbouwstraten zonder stoep, waar de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid voor waarschuwt, vinden ze maar niks.

De 5e Vegelindwarsstraat in de wijk Achter de Hoven in Leeuwarden. Er wordt gepleit om in zulke straten zonder stoep de maximumsnelheid te beperken tot 15 kilometer per uur.

De 5e Vegelindwarsstraat in de wijk Achter de Hoven in Leeuwarden. Er wordt gepleit om in zulke straten zonder stoep de maximumsnelheid te beperken tot 15 kilometer per uur. Foto: Marchje Andringa

Nieuwe woonbuurten moeten weer worden ingericht als woonerf. Dat stellen Kees Mourits en Bindert Kloosterman, die bij Voetlicht en Wandelnet opkomen voor een loopvriendelijke omgeving. Kaarsrechte 30 km/u-nieuwbouwstraten zonder stoep, waar de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid voor waarschuwt, vinden ze maar niks.

Nieuws

Meest gelezen