Onbewaakte spoorweg snel verleden tijd

De overheid wil dat binnen vijf jaar alle onbeveiligde openbare spoorwegovergangen worden voorzien van spoorbomen en bellen of worden opgeheven. In Fryslân zijn er nog vier om aan te pakken.

Een onbewaakte spoorwegovergang. Een landelijk bemiddelaar moet zaken in een stroomversnelling brengen om het aantal landelijk naar nul te krijgen.

Een onbewaakte spoorwegovergang. Een landelijk bemiddelaar moet zaken in een stroomversnelling brengen om het aantal landelijk naar nul te krijgen. Foto: ANP

,,Hoewel Nederland bij de koplopers hoort als het gaat om overwegveiligheid, is elk ongeval op een overweg er voor mij een te veel. Overwegen die niet zijn beveiligd door spoorbomen en bellen zijn gewoon niet meer van deze tijd”, stelt staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat.

Sinds 2000 is het aantal slachtoffers bij overwegen met 70 procent afgenomen. Maar het ministerie is daar niet tevreden over: dat wil geen enkel slachtoffer meer.

In Nederland zijn naast de openbare onbeveiligde spoorovergangen nog 325 spoorwegovergangen op particulier terrein

Afgelopen zomer maakte Van Veldhoven al 25 miljoen euro extra vrij bovenop de al gereserveerde 39 miljoen euro. Nu heeft ze besloten een landelijk bemiddelaar aan te wijzen die de zaken in een stroomversnelling moet brengen. In totaal zijn er in Nederland nog 135 onbewaakte openbare spoorovergangen. De meeste daarvan zijn te vinden in Gelderland, Overijssel en Groningen. In Flevoland is geen enkele onbewaakte spoorwegovergang.

In Fryslân zijn momenteel vier openbare onbeveiligde spoorovergangen: Kingmatille bij Wjelsryp en Aldeleane bij Deinum (beide Waadhoeke), de Singel bij Boazum en Schuilenburg tussen Hindeloopen en Stavoren (beide in Súdwest-Fryslân).

1,4 miljoen

Voor de laatste twee spoorwegovergangen zijn plannen om ze volgend jaar al te voorzien van beveiliging. De gemeente heeft hiervoor 3,5 ton gereserveerd. De totale kosten worden geraamd op 1,4 miljoen euro.

Wat de precieze plannen van Waadhoeke zijn voor de spoorwegovergangen kon de gemeentewoordvoerder gisteren niet zeggen.

In Nederland zijn naast de openbare onbeveiligde spoorovergangen nog 325 spoorwegovergangen op particulier terrein. Een aantal heeft een publiek karakter gekregen, dankzij wandel- of fietsknooppuntroutes. Een overzicht van waar die zijn, heeft Prorail niet. In Harlingen werd in september 2017 de particuliere spoorwegovergang van de Oude Trekweg afgesloten nadat aan het begin van het jaar een vader en zoontje om het leven kwamen nadat ze de boerderij hadden bezocht. Eerder was iemand licht gewond geraakt. Het ging om de enige toegangsweg voor de boerderij. Met spoed is daarna een alternatief gerealiseerd. De boerderij is nu te bereiken via een nieuwe weg aan de zuidzijde van het spoor.

Prorail en het ministerie bekijken ook of het nuttig is flitspalen bij overwegen te plaatsen. Volgens ProRail wordt er vaak nog roekeloos gereden bij spoorwegovergangen.

Nieuws

menu