Probleem bij Afsluitdijk al 1,5 jaar bekend

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat weet al anderhalf jaar van de fout in de berekening van de spuisluizen - ook wel keersluizen genoemd - in de Afsluitdijk.

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat tijdens het officiele startsein voor de daadwerkelijke versterking van de Afsluitdijk.

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat tijdens het officiele startsein voor de daadwerkelijke versterking van de Afsluitdijk. Foto: ANP

In december 2019 en in juni 2020 bracht ze de Kamer van de vertraging op de hoogte, maar al begin juni 2019 maakte Rijkswaterstaat bekend dat er aanvullende voorwaarden nodig waren om de berekening voor het ontwerp van de sluizen te kunnen maken.

Dat Rijkswaterstaat foute informatie aan bouwcombinatie Levvel leverde, weerspreekt woordvoerder Marc van Toor. ,,Er bleek na verloop van tijd dat er meer informatie nodig was die nog niet bekend was. Er is dus geen sprake geweest van foute informatie op basis waarvan de spuisluizen zijn ontworpen, maar van onvolledige informatie die we op voorhand niet hadden kunnen weten.”

Kosten onbekend

Van Nieuwenhuizen stuurde donderdag een brief waarin ze aangaf dat de werkzaamheden aan de Afsluitdijk drie jaar langer zullen duren. In plaats van in 2022 zijn de werkzaamheden in 2025 afgerond. Het was voor het eerst dat de minister een termijn hing aan de problemen met het ontwerp van de sluizen. Ze kan op z’n vroegst in het voorjaar van 2021 aangeven hoeveel duurder het project wordt. Het zou in eerste instantie gaan om 550 miljoen euro, maar daar moet geld bij.

Waarom het zo lang duurt, kan haar woordvoerder Ivar Noordenbos niet verklaren. ,,Alles wat de minister wilde zeggen staat in de brief. Woensdag is er een debat waar ongetwijfeld meer details naar buiten komen.” De VVD heeft al Kamervragen over de vertraging gesteld.

De herberekening van het bouwontwerp van de spuisluizen geldt voor alle sluizen, zowel in Kornwerderzand en Den Oever, waar de spuisluizen vervangen worden, als bij de twee nieuwe spluisluizen die bij Den Oever worden gebouwd.

We krijgen veel vragen over wat dit betekent voor het autoverkeer, het fietspad en de scheepvaart, maar dat is niet duidelijk

De ontwerpfout speelt ook bij een spuisluis die in de vismigratierivier moet komen. ,,Maar dat laatste is eenvoudig op te lossen door het materiaal te verzwaren”, zegt Van Toor.

Wat de vertraging betekent voor de bereikbaarheid van de Afsluitdijk tot 2025 kan Van Toor niet zeggen. ,,We krijgen veel vragen nu over wat dit betekent voor het autoverkeer, het fietspad en de scheepvaart, maar dat is nu nog niet duidelijk.”

Het bedrijf Hydac Groep, met een vestiging in Drachten, zou de spuisluizen leveren, testen en onderhouden. Een woordvoerder van het bedrijf wilde verder niet inhoudelijk reageren op de consequenties van de bouwvertraging.

Renovatie van Afsluitdijk loopt drie jaar vertraging op

De werkzaamheden aan de Afsluitdijk zijn niet in 2022, maar in 2025 klaar. Dit meldt minister Cora van Nieuwenhuizen, van Infrastructuur en Waterstaat in een Kamerbrief. De reden voor de vertraging is een ontwerpfout bij de nieuw te bouwen en te renoveren spuisluizen.

Nieuws

Meest gelezen