Rekenen en taal moeten weer prioriteit krijgen op school, oordeelt de Onderwijsinspectie: 'Er moet iets gebeuren'

Het is niet goed gesteld met het taal- en rekenonderwijs. Dit concludeert de Inspectie van het Onderwijs in het rapport de Staat van het Onderwijs. Het gaat al langer niet goed met rekenen en taal, maar de weg omhoog wordt maar niet gevonden. De inspectie vindt dat het tij binnen twee jaar gekeerd moet worden.

Kinderen uit groep 7 kregen deze zomer bijles om opgelopen achterstanden weg te werken. Hier met een les Taal en Dans van Willy van Assen.

Kinderen uit groep 7 kregen deze zomer bijles om opgelopen achterstanden weg te werken. Hier met een les Taal en Dans van Willy van Assen. Foto: Marcel van Kammen

Daarbij kan Nederland volgens de inspectie leren van landen als Zweden en Ierland. Door een samenwerking tussen overheid, wetenschap en onderwijs zijn de basisvaardigheden schrijven en rekenen daar in twee jaar tijd naar een hoger niveau getild. Er werd bijvoorbeeld geïnvesteerd in het versterken van vakinhoudelijke en didactische expertise van leraren en schoolleiders. Ook werden doelen opgesteld voor scholen, zowel individueel als landelijk.

Nieuws

menu