Schadevergoeding voor gebruikers Stints door beslissing van minister om het voertuig te verbieden

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) moet een vergoeding betalen aan kinderdagverblijven en de fabrikant van de Stint voor de schade die is geleden toen IenW in 2018 besloot de Stint van de weg te halen. Dat heeft de Raad van State besloten.

Een Stint staat aan een kettingslot. TNO concludeerde dat de 'oude' Stints niet veilig genoeg zijn om personen mee te vervoeren. Volgens het instituut zijn er problemen met de rem en de gashendel.

Een Stint staat aan een kettingslot. TNO concludeerde dat de 'oude' Stints niet veilig genoeg zijn om personen mee te vervoeren. Volgens het instituut zijn er problemen met de rem en de gashendel. Foto: BART MAAT BART MAAT

De schadevergoeding is in de eerste plaats bedoeld voor gebruikers van de ‘lichte’ Stints met een motor van 800 watt. Dit type had toestemming om deel te nemen aan het verkeer, maar dat was in 2011 de verkeerde beslissing van de toenmalige minister van IenW, oordeelt de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State in lijn met de eerdere uitspraak van de rechtbank Noord-Nederland. De technische keuring zou onvoldoende zijn geweest.

Nieuws

Meest gelezen

menu