Stille en robuuste ‘Oerol’ maakt de eerste kilometers op Fries spoor

Vanaf maandag rijden twaalf van de achttien nieuwste treinen van Arriva door Fryslân. De Oerol maakte gisteren een eerste testrit tussen Leeuwarden naar Groningen.

In totaal schafte Arriva achttien WINK-treinen aan bij Stadler. Deze treinen rijden voorlopig alleen nog in Fryslân en Groningen.

In totaal schafte Arriva achttien WINK-treinen aan bij Stadler. Deze treinen rijden voorlopig alleen nog in Fryslân en Groningen. Foto: Arriva

Met het blote oog is het alleen voor de echte treinenliefhebber te zien. Eenmaal binnen valt het ook een treinenleek op dat de nieuwe treinen van Arriva, van het type WINK, net van de machine van de Stadler-fabriek in Zwitserland zijn gerold.

De trein ruikt als nieuw en rijdt als nieuw. Terwijl directeur Milfred Hart en manager Martin Feenstra vanuit het gangpad over alle innovaties in de trein vertellen, rijdt de trein rustig station Leeuwarden uit. Met oplaadpunten, eigen opklapbare tafeltjes, individuele leesverlichting, zitjes voor vier rond een vaste tafel en gescheiden afvalbakken, is er voor reizigers meer comfort dan ze gewend zijn in de oude treinen.

Nieuwste van nieuwste

Vooral de CO2-reductie maakt de treinen ,,het nieuwste van het nieuwste”, zegt Feenstra. ,,Deze nieuwe treinen rijden op een vorm van keukenolie, oftewel Hydrotreated Vegetable Oil (HVO). Dit is een synthetische diesel.” Hiermee wordt de CO2-uitstoot met 90 procent gereduceerd.

Het betekent dat de treinen nog niet helemaal emissievrij zijn, maar de trein is zo gebouwd dat dit in de toekomst wel kan. ,,Het is daarmee de eerste trein in Nederland waar dit mogelijk is”, zegt Feenstra.

De energie die vrijkomt tijdens het remmen wordt in de accu’s opgeslagen

Treinen hoeven niet meer stationair te draaien als ze een tijdje stilstaan op een station. ,,Dit is mogelijk doordat de treinen voorzien zijn van accu’s. De energie die vrijkomt tijdens het remmen wordt in de accu’s opgeslagen. Deze energie kan gebruikt worden voor als de trein stilstaat”, legt Feenstra uit.

Arriva heeft al een begin gemaakt om de vijftig bestaande zogeheten GTW-treinen zoveel mogelijk naar het nieuwe ontwerp aan te passen. Het uiterlijk is al hetzelfde. Twee van de oude treinen rijden als proef ook op HVO. Als dit goed gaat, gaan alle Arriva-treinen hier uiteindelijk op over.

Verschillen

Een paar verschillen zijn er wel. Zo hebben de nieuwe treinen twee informatieschermen in het gangpad, één met informatie over de huidige treinrit, de ander met vertrektijden en -locaties van vervolglijnen. De oude treinen zijn te laag om deze schermen op te hangen. Verder vermelden de nieuwe treinen aan de buitenkant hoeveel zitplekken er nog vrij zijn.

Machinisten beschikken in de nieuwe trein over een achteruitkijkcamera. Verder werkt de aansturing, anders dan ze gewend zijn, met touchscreens.

Maandag is het zover! Onze 18 nieuwe WINK-treinen gaan rijden op de Noordelijke treinlijnen. Stiller, duurzamer en comfortabel. Een goede reis voor iedereen! pic.twitter.com/60dor0Mu5l

— Arriva Nederland (@Arriva_NL) April 8, 2021

Het publiek mocht vorig jaar meedenken over namen voor de nieuwe WINK-treinen. Het zijn cultuurhistorische of natuurbestemmingen in de regio geworden. In Fryslân zijn dit onder andere De Alde Feanen, Kale Duinen, Thialf en het Woudagemaal. De naam Oerol, uiteraard vernoemd naar het culturele festival op Terschelling, komt op meerdere plekken in de trein terug. In een centrale hal, bij de in- en uitgang van de trein, is een hele wand besteed aan het thema. Een grote ronde deur opent naar een ruim en kleurrijk ingericht toilet waar het thema ook terugkomt.

Na 35 minuten zit de testrit er alweer op en rolt de Oerol stilletjes voor het eerst station Groningen binnen.