Stintverbod: lopen of met de taxi naar de kinderopvang

In de kinderopvang wordt volop naar vervangend vervoer gezocht nu de Stint vooreerst niet de weg op mag. ,,We gaan maar weer lopen net als vroeger”, zegt directeur André de Jong van kinderopvang Tiko in Achtkarspelen. ,,Voor de langere afstanden maken we gebruik van taxi’s. In afwachting van het onderzoek naar de Stint gebruiken we dit als tijdelijke oplossing.”

De Stint.

De Stint.

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat besloot maandag de elektrische bolderkar op de openbare weg te verbieden. Aanleiding is het onderzoek naar het functioneren van de Stint in verband met het ongeval bij een spoorwegovergang in Oss op 20 september.

Bakfiets verkocht

Tiko maakt net als vele andere kinderdagverblijven gebruik van de Stint voor het vervoer van kinderen naar bijvoorbeeld school of sport. ,,We hebben zes Stints waarvan we een deel leasen. Onlangs hebben we nog een nieuwe Stint aangeschaft. Wellicht moeten we nu toch maar weer gebruik maken van bakfietsen. Die hebben we een paar jaar geleden juist van de hand gedaan toen de Stint op de markt kwam.”

Kinderwoud, met vestigingen in onder meer Heerenveen, Harlingen en Sneek, maakte alleen gebruik van eigen Stints. ,,Die kostten zo’n achtduizend euro per stuk, wij kozen er toen voor omdat we dachten dat het heel veilig was”, zegt directrice Vanessa Weever. ,,Bovendien is het een praktisch vervoermiddel. Je kunt er tien kinderen mee vervoeren.”

Als blijkt dat wij ondeugdelijk materiaal hebben gekregen, zullen we zeker proberen om verhaal te halen

Kinderwoud hield de Stints net als Tiko meteen binnen nadat het ongeval bij Oss bekend werd. ,,Wij gebruiken vooral taxi’s en fietsen. Het is minder ideaal omdat je minder kinderen per keer kunt vervoeren en je moet soms langer wachten. Het brengt ook meer kosten met zich mee, maar wij vinden veiligheid het allerbelangrijkst.”

Beide kinderdagverblijven zijn van plan om een vergoeding te vragen als er een definitief verbod voor de Stint komt. ,,Als blijkt dat wij ondeugdelijk materiaal hebben gekregen, zullen we zeker proberen om verhaal te halen bij de producent.”

PostNL

PostNL maakte gebruik van de Stints voor de pakketbezorging in meerdere steden, waaronder Leeuwarden. Hier reden drie Stints die zijn vervangen door een elektrische bus van de pakketdienst en een bus op groengas die gebruikt werd voor tijdgebonden zendingen als gekoelde medicijnen. ,,De elektrische bus werd al door de pakketdienst gebruikt en heeft er nu een paar lijnen bijgekregen”, zegt woordvoerder Ellen Tolsma. ,,Bij de tijdgebonden zendingen konden we een busje vrij maken.”

Marktplaats

Sinds het verbod op maandag is de Stint een veelgevraagd artikel op de verkoopsite Marktplaats. Adverteerders willen de bolderkar onder andere gebruiken op eigen erf of in het buitenland verhandelen.

Nieuws

menu