Tall Ships Experience Center geopend in Harlingen, tijdens de races 22 keer het inwonertal in de havenstad

Het Tall Ships Experience Center opende gisteren zijn deuren in de Harlinger Willemshaven. „We gaan ervan uit dat we volgend jaar met de Tall Ships Races 300.000 bezoekers kunnen ontvangen.”

Gedeputeerde Sander de Rouwe voert het woord bij de opening van het Tall Ships Experience Center in Harlingen.

Gedeputeerde Sander de Rouwe voert het woord bij de opening van het Tall Ships Experience Center in Harlingen. Foto: Catrinus van der Veen

De havenstad Harlingen heeft de ambitie om de meest aantrekkelijke ligplaats van Nederland te worden voor grote zeewaardige zeilschepen. „Er liggen nu vier tall-ships in de haven en we willen ze graag vaker naar Harlingen halen”, zegt directeur Lieuwe Krol van stichting Harlingen Sail, de organisatie die volgend jaar de derde Tall Ships Races gaat organiseren.

Nu ligt de bark Europa hier, niet alleen omdat de scheepstimmerman hier zit, maar ook omdat de haventarieven hier gunstig zijn

„De bark Europa ligt bijvoorbeeld hier in de Willemshaven. Die heeft zijn thuisbasis in Scheveningen en daar zou normaal gesproken het onderhoud worden gedaan. Maar nu ligt het schip hier, niet alleen omdat de scheepstimmerman hier zit, maar ook omdat de haventarieven hier gunstig zijn.”

Als belangrijke mijlpaal in die ambitie naar een tall ship friendly port werd gistermiddag in de koele lentezon het Tall Ships Experience Center officieel geopend. Dat deden burgemeester Roel Sluiter en gedeputeerde Sander de Rouwe vanaf de bark Europa, die tegenover het ‘belevingscentrum’ lag aangemeerd. In de voormalige houtloods van Hubert Jans en Co is voortaan een permanente expositieruimte annex kantoor ingericht voor de organisatie van de Tall Ships Races.

Werven van trainees

Op de bovenverdieping toont kantoormanager Marion Verruijt-Gilhaus de expositieruimte over de internationale zeilrace die sinds 1956 wordt gehouden. „Het moet nog een beetje groeien, maar je kunt hier al de sfeer proeven van de Tall Ships Races”, zegt ze. „Waar het ons vooral om gaat is het werven van trainees. We doen het voor de jeugd.”

De helft van de bemanning van de schepen die meedoen aan de grote zeilrace bestaat immers uit jongvolwassenen tussen de vijftien en 25 jaar. Aan de Tall Ships Races van 2018 namen bijna 350 trainees deel. Voor de derde editie, die in juli 2022 staat gepland, is gisteren ook de werving van nieuwe trainees van start gegaan.

Je leert er van alles: hoe het schip werkt, de namen van alle scheepsonderdelen en hoe je het schip kan sturen

De achttienjarige Maud Lettinga uit Loppersum, die vanuit NHL Stenden stage loopt bij Harlingen Sail, moedigt leeftijdsgenoten aan om trainee te worden. In 2019 voer ze zelf met zo’n 25 leeftijdsgenoten uit verschillende landen op een tallship van het Deense Aalborg naar het Noorse Fredrikstad. „Je leert er van alles: hoe het schip werkt, de namen van alle scheepsonderdelen en hoe je het schip kan sturen.”

Een deel van de trainees zal van de Maritieme Academie in Harlingen komen, waar het meezeilen op tall-ships onderdeel is van het derde schooljaar. „Maar we werven trainees door het hele land en hebben ook contact met Windseeker, een organisatie in Amsterdam die is gespecialiseerd in het begeleiden van trainees bij de crowdfunding voor hun zeiltochten.”

Havenbedrijf hoofdsponsor

Gisteren werd ook bekendgemaakt dat Port of Harlingen - het verzelfstandigde havenbedrijf, waarvan de gemeente Harlingen de enige aandeelhouder is - de hoofdsponsor van de derde Tall Ships Races wordt. „De gemeente Harlingen is zelf ook een belangrijke partij in de begroting”, zegt directeur Krol van Harlingen Sail.

„Die zorgt voor de veiligheid, de parkeerplaatsen, het vervoer en de faciliteiten op het water. Dat is een grote sponsoropgave.”

Een andere grote partner bij de vorige twee edities van Tall Ships Races is de provincie Fryslân geweest, maar daarmee zijn de afspraken nog niet rond. Desgevraagd laat gedeputeerde De Rouwe weten: „Wij zijn in 2022 graag weer partner en bekijken de komende tijd hoe en op welke manier precies.”

Sail Amsterdam ontvangt anderhalf miljoen bezoekers op een miljoen inwoners, maar Harlingen heeft 15.000 inwoners en hier kwamen de laatste keer zo’n 330.000 bezoekers

Het zeilevenement, dat eerder in 2014 en 2018 plaatsvond in Harlingen, heeft een enorme impact gehad op de havenstad. „Sail Amsterdam ontvangt anderhalf miljoen bezoekers op een miljoen inwoners, maar Harlingen heeft 15.000 inwoners en hier kwamen de laatste keer zo’n 330.000 bezoekers. Het was in 2018 na de Tocht van de Reuzen in Leeuwarden het grootste culturele evenement van het culturele hoofdstadjaar”, zegt Krol, die eerder als hoofd marketing was verbonden aan LF2018.

„Harlingen heeft van meet af aan gezegd dat we de Tall Ships voor de volle bak kunnen gaan organiseren. Als er een Friese coronamutatie blijkt uit te breken, hebben we een alternatief scenario. Maar we gaan ervan uit dat het vaccinatieprogramma gewoon doorrolt en we volgend jaar 300.000 bezoekers kunnen ontvangen.”