Vliegbasis zet in op waterstof en biobrandstof

Vliegbasis Leeuwarden wil minder CO2 uitstoten. Er wordt onderzocht of de basis zelf waterstof kan produceren en opslaan, ook voor gebruik in de omgeving.

De F-35. Vanwege de komst van deze straaljager en het onbemande vliegtuig MQ-9 Reaper ondergaat Vliegbasis Leeuwarden een verbouwing. Foto: ANP

De F-35. Vanwege de komst van deze straaljager en het onbemande vliegtuig MQ-9 Reaper ondergaat Vliegbasis Leeuwarden een verbouwing. Foto: ANP

De vliegbasis is op dit moment niet duurzaam te noemen, beaamt vliegbasiswoordvoerder Jayme Tol. Met elke F-16-vlucht levert de basis een aanzienlijke bijdrage aan de CO2-uitstoot en dus aan de klimaatcrisis. Tegelijkertijd is het vliegen noodzakelijk voor de vrede en veiligheid. ,,Vliegen kan niet zonder overlast”, meldt Tol. ,,Je laat in het milieu een voetafdruk achter, maar die proberen we te compenseren. Onze basiscommandant heeft daarover een duidelijke visie.”

Zonnepark

De vliegbasis heeft een duurzaamheidscoördinator aangesteld en werkt aan meerdere groene projecten. Een van de grootste, een zonnepark van tien hectare, is al langer bekend. ,,Daarvoor staat nu alle stoplichten op groen”, aldus Tol. Het zonnepark kan niet alleen de vliegbasis van stroom voorzien maar ook ten dele de buurdorpen Engelum, Marsum, Cornjum en Jelsum. Het park komt aan de westkant van de vliegbasis te liggen.

Er zijn ook plannen om met het zonnepark waterstof te produceren. ,,Dat zit echt nog in de beginfase. We willen zelf waterstof opwekken en gebruiken voor voertuigen. Ook moet de waterstof dienen als noodstroom. Op momenten waarop je weinig opbrengsten uit zonnepanelen haalt, moet je wel stroom blijven gebruiken.” De vliegbasis wil daarvoor grote accu’s laten bouwen die ook als waterstofopslag voor de omgeving kunnen dienen.

Eind dit jaar heeft de basis al een eerste waterstofproject: er komen twee auto’s die rijden op waterstof naar de vliegbasis. De waterstof wordt geleverd door een bedrijf uit Noord-Nederland. ,,Onze commandant wil graag ervaring opdoen met waterstof. De kennis willen we ook graag delen met de omgeving.” De vliegbasis krijgt binnenkort ook meerdere laadpalen voor elektrische auto’s. ,,Die auto’s worden vooral gebruikt voor vervoer op het eigen terrein, bijvoorbeeld om de vliegers naar de shelters te brengen. Dat doen we nu met verbrandingsmotoren maar daarvoor kunnen we net zo goed elektrische auto’s gebruiken.”

Grote verbouwing

De vliegbasis ondergaat een grote verbouwing, onder meer wegens de komst van het onbemande vliegtuig MQ-9 Reaper in 2020 en de straaljager F-35. Die laatste komt vanaf 31 oktober 2019 in Leeuwarden te staan. ,,We hebben het voordeel dat we oude gebouwen inruilen voor nieuwe. Dan kunnen we een inhaalslag maken met bijvoorbeeld isolatie want de meeste gebouwen worden klimaatneutraal gebouwd.” Gebouwen die blijven staan, worden beter geïsoleerd en krijgen ledverlichting en zonnepanelen.

Gebruikt frituurvet

De vliegbasis hoopt verder op de ontwikkeling van biofuel. Dat is brandstof gemaakt van onder meer gebruikt frituurvet en zorgt voor 70 à 80 minder CO2-uitstoot dan kerosine. ,,We vliegen nu met 5 procent biofuel maar de F-16’s kunnen wel met 50 procent vliegen. Het is echter moeilijk om aan biofuel te komen. We moeten het nu uit Los Angeles halen, we hopen dat het ooit in Nederland wordt gemaakt.”