Vrijwilliger Voeten (82) merkt stormloop bij hulptelefoon Seniorweb door corona

,,We hebben het bijna twee keer zo druk met telefoontjes om hulp als vóór corona”, zegt Hans Voeten (82) uit Menaldum. Hij is al bijna twintig jaar vrijwilliger bij SeniorWeb, de vereniging die de oudere computergebruiker te hulp schiet als een programma niet doet wat het moet doen.

Hans Voeten is al twintig jaar vrijwilliger bij SeniorWeb.

Hans Voeten is al twintig jaar vrijwilliger bij SeniorWeb. Foto: Hoge Noorden/Jacob van Essen

,,Vooral na een update van Windows krijgen we veel telefoontjes, of als het e-mailprogramma Thunderbird met een nieuwe versie komt. Maar de afgelopen maanden wilden veel mensen ook van alles weten over Zoom, Skype en Whatsapp. Ze willen met hun kinderen en kleinkinderen contact blijven houden.”

Voeten kende zelf het Zoomprogramma voor videoconferenties en chatsessies van naam. ,,Toen Zoom door corona populair werd organiseerde SeniorWeb snel workshops voor vrijwilligers, zodat we anderen konden helpen.”

Ze willen met hun kinderen en kleinkinderen contact blijven houden

De tijdstippen waarop kan worden gebeld, zijn landelijk door de toeloop uitgebreid. ,,Normaal krijgt een ploeg van acht tot tien vrijwilligers op een ochtend zo’n vijftig tot zestig vragen van leden. Maar nu zitten we tegen de honderd. Mensen kunnen daarom nu ook ’s middags terecht.”

Voeten is een van honderden vrijwilligers bij SeniorWeb. Hij pikte zelf zijn deskundigheid op tijdens zijn werkzame leven als chemie-technoloog bij HAV en later bij Royal Steensma bakproducten in Leeuwarden. ,,Al sinds de eerste computers op de werkvloer raakte ik erdoor gefascineerd. Ik heb het altijd bijgehouden.”

Twintig Friese locaties

Een hulpvraag van iemand uit het dorp deed hem als vrijwilliger bij SeniorWeb belanden. De vereniging telt inmiddels 150.000 leden met drieduizend vrijwilligers. Op 425 locaties in Nederland, waarvan twintig in Fryslân, zijn computerlessen te volgen.

Met het geven van computerles is Voeten inmiddels gestopt, maar telefoondiensten draait hij wel en ook helpt hij senioren met vastgelopen computers op afstand uit de problemen. ,,Als we het telefonisch niet kunnen oplossen, hebben we een programma waarmee we de controle op een computer op afstand kunnen overnemen om de problemen te verhelpen. Werkt dat niet, dan komt een vrijwilliger aan huis. Maar daar zijn we sinds corona mee gestopt.”

Komen de mensen van Seniorweb er niet uit, dan wordt de hulp van Microsoft (,,de meeste leden gebruiken Windows”) ingeroepen.

Photoshop

In principe worden alleen leden uit de brand geholpen. ,,Maar als iemand in tranen aan de telefoon zit dan helpen we ook, hoor. Daar hebben we een drie maanden gratis abonnement voor in het leven geroepen.” Niet-leden kunnen ook veel informatie vinden op www.seniorweb.nl en vragen stellen op de site. Behalve dat de hulpvraag door corona gedeeltelijk is veranderd, is er nog een verschuiving in het soort vragen. ,,Er komt nu een generatie die al via haar werk ervaring heeft met een computer. We krijgen steeds meer vragen over programma’s in de hobbysfeer, zoals photoshop.”

Nieuws

menu