Webwinkels in Fryslân zetten zich al schrap
Het was dit jaar al ongelooflijk druk jaar voor webwinkels, maar nu komt er vanwege de sinterklaas, Kerst en Black Friday nog een extra tandje bij. Dat merken ook Friese webshops.
Distributiecentra hebben het nu al veel drukker voor de feestdagen. Foto: ANP
Mensen kopen momenteel veel meer online, zegt Christian Hijlkema. Hij is eigenaar van webshop-outlet.nl en schilderenopnummers.com in Joure. ,,Als je bij ons binnen komt, schrik je elke keer wat een chaos het is. De aanloop naar Kerst is een stuk eerder begonnen dan eerdere jaren. In september was het nog rustig, maar daarna was het meteen druk met bestellingen.”
Voor zijn bedrijf Schilderenopnummers – het maken van een eigen schilderij door nummertjes in te kleuren – is de verkoop vier keer hoger dan vorig jaar rond deze tijd. Dat komt niet alleen door corona, zegt Hijlkema, maar wel voor een groot deel. Ook de verkopen van de Webshop-outlet liggen een stuk hoger. ,,Mensen hebben soms mondkapjesvrees voor winkels”, verklaart hij. ,,En mensen zoeken nu iets om hun tijd mee te verdrijven als ze thuis zitten. Hobbyproducten doen het daarom heel goed.”
Dat merkte de internetondernemer uit Joure al bij de eerste uitbraak. ,,Toen corona kwam, verkochten we bij Schilderenopnummers in het eerste weekeinde van de lockdown meer dan we normaal in een hele maand verkochten. Het importeren van nieuwe schilderijen ging niet zo snel, dus toen zaten we een maand zonder voorraad.”
Levertijd
Ook nu is het importeren van producten voor Hijlkema lastig, zeker voor producten die van verder weg moeten komen. Waar de levertijd normaal maximaal twee weken duurde, is het door alle geschrapte vliegtuigvluchten nu meestal vier weken. De kiloprijs voor lading is voor Hijlkema ook verdubbeld. ,,Ik kies nu eerder voor vervoer met de trein.”
Ditmaal heeft de webwinkeleigenaar zich daarom extra goed voorbereid op de feestdagen, ook met het oog op een dreigende lockdown. ,,Ik verwacht dat veel fysieke winkels met Black Friday niet of beperkt open kunnen zijn. Dan zullen mensen online kopen. Ik heb echt extreem ingekocht. We zullen op een gegeven moment wel weer uit de voorraad raken, maar daar is niks aan te doen.”
Desondanks neemt Hijlkema voor de donkere maanden geen extra personeel aan. ,,Dat is namelijk een lastig thema. Je wilt niet te veel mensen rond hebben lopen, want er hoeft maar een iemand besmet te raken en je kunt de tent sluiten.”
De bestellingen gaan de hele tijd door en het magazijn wordt dan een puinhoop
Een andere ondernemer is Henk-Johan Bisschop, eigenaar van een Friese-productenwinkel in Leeuwarden. Hij heeft zowel een fysieke winkel als een webshop, en verkoopt naast Friese producten ook Dickensville-huisjes die met de Kerst menige schoorsteenmantel opfleuren. Ook hij merkt door corona een sterke toename in drukte.
Halverwege oktober heeft hij nu al de omzet die hij normaal pas halverwege november heeft. Veel aankopen worden alvast gedaan voor de feestdagen. ,,Ik had vanmiddag al mensen in de winkel voor kerstkaarten. Die zeggen: ‘Ik schrijf ze maar vast, anders ben ik straks te laat als we in lockdown gaan’.”
De aankopen die Bisschop normaal pas in november doet om zijn magazijn tot de nok toe vol te zetten, zijn al gedaan. ,,Ik werk nu meer in de avonden en weekeinden. De bestellingen gaan de hele tijd door en het magazijn wordt dan een puinhoop. Zo af en toe moet je er hink-stap-sprong doorheen.”
De keerzijde van dit alles is volgens Bisschop dat het in 2021 juist rustiger zal zijn met de aankopen. ,,Daar vrees ik voor. Want dan is er bijvoorbeeld geen carnaval. En op den duur heeft iedereen ook wel zo’n Fries mondkapje in huis.”