Zo’n 45 procent van de goede doelen ziet de inkomsten dalen door de verminderde koopkracht. Op straat in Heerenveen wordt dat beeld bevestigd: 'Ik ben zelf een goed doel'

In deze economisch krappe tijden zien goede doelen hun inkomsten slinken, blijkt dinsdag uit onderzoek. „Wij verwarmen ons ’s avonds met een deken en geven absoluut minder geld aan een ander.”

Een collectebus voor KWF Kankerbestrijding.

Een collectebus voor KWF Kankerbestrijding. Foto: Sander Koning

„Als iemand een goed doel zoekt, ik ben het”, lacht AOW’er René dinsdagochtend in regenachtig Heerenveen. De man is net gescheiden en zag zijn inkomsten kelderen. Jaarlijks geeft hij in februari een „vast bedrag” aan een goed doel, de bestrijding van kanker. Zelf is de Fries genezen van nierkanker. Hij wijst op een pleister op zijn hoofd. „Er is pas een gezwel afgesneden.” Het is de vraag of René over een paar maanden opnieuw de knip trekt voor het goede doel. Hij is er nog over in dubio. Eén goed doel wil hij blijven houden. „Mijn kleinzoon. Die stop ik zo af en toe wat toe.”

Nieuws

Meest gelezen

menu