Busjes van Taxi Waaksma in Dokkum.

Zorgvervoer kampt met te weinig zitplekken door coronaregels. ,,Mensen in de taxibranche zijn geen klagers, maar dit is een groot probleem”

Busjes van Taxi Waaksma in Dokkum. Foto: Marcel van Kammen

Doordat taxibedrijven te weinig plekken kunnen bezetten bij zorgvervoer, kunnen zij straks de vraag niet meer aan. Daarvoor waarschuwen de vakbonden CNV en FNV en de ondernemersvereniging Koninklijk Nederlands Vervoer Zorgvervoer en Taxi. Zij doen een dringend beroep op versoepelingen van de maatregelen.

Vanwege de aanhoudende coronamaatregelen mogen taxichauffeurs maar een klein deel van de zitplaatsen gebruiken. Ondertussen stijgt wel de vraag naar ritten nu horeca en cultuur weer open zijn. Met name bij het vervoer van risicogroepen gelden extra strenge richtlijnen. De vakbonden spreken van een groot tekort aan voertuigen en chauffeurs. Zij willen versoepelingen voor de branche, en vinden de huidige adviezen gedateerd. Vooral omdat de meeste kwetsbare personen inmiddels zijn ingeënt tegen het coronavirus.

Ook in Fryslân hebben taxibedrijven het moeilijk met de maatregelen. Volgens directeur René van der Bles van taxicentrale Van der Bles uit Makkum is het geen doen om elke zorgcliënt apart te vervoeren. ,,We rijden soms met drie wagens achter elkaar van Sneek naar Leeuwarden. Het is inefficiënt en niet rendabel.”

De vakbonden en branchevereniging riepen gemeenten, zorginstellingen en verzekeraars vorig jaar nog op om 80 procent van de vaste kosten te blijven doorbetalen. Volgens Van der Bles doen zorgverzekeraars dat helemaal niet. ,,Je maakt nu dik verlies. De prijzen zijn gebaseerd op het vervoer waarbij je meerdere ritten kan combineren.”

Langer wachten

Sanne Snijders van Taxibedrijf Witteveen herkent de problemen. ,,Het is voor ons echt een uitdaging nu het vervoer veel meer aantrekt, terwijl we wel gebonden blijven aan één persoon per rij stoelen. We hopen dat het snel mogelijk is dat er versoepelingen komen.”

Volgens Snijders hoeft het taxibedrijf nog geen ‘nee’ te verkopen, maar moeten mensen soms wel langer wachten. ,,Je hebt meer chauffeurs nodig om hetzelfde aantal passagiers te vervoeren als voorheen.”

Dat merkt ook Simon Spinder van taxicentrale Waaksma uit Dokkum. ,,We kunnen het nog goed aan. Maar het wordt wel dagelijks drukker. Met zorgvervoer rijden de mensen alleen, dan ben je meteen een voertuig kwijt.”

Piekbelasting

Hilde Koopmans, woordvoerder van Kijlstra Personenvervoer, vult aan: ,,We hebben nu soms te maken met piekbelasting, waarbij alle auto’s de weg op zijn. Die piekmomenten zijn er vooral als we én schoolvervoer én medisch én WMO-vervoer moeten doen.”

Toch moeten versoepelingen pas komen als het écht veilig kan, vindt Koopmans.

Maar wat taxibedrijf-directeur Van der Bles betreft kan dat niet snel genoeg zijn. ,,Mensen in de taxibranche zijn geen klagers, maar dit is een best wel groot probleem.”