Nieuwe campagne waarschuwt online shoppers: check eerst de betrouwbaarheid van een webshop voor je bestelt

Een bestelling waaraan iets mankeert is kort voor de feestdagen een flinke tegenslag. Foto: Shutterstock
Via een speciale campagne die dinsdag is gelanceerd hopen de Autoriteit Consument & Markt (ACM), de Consumentenbond, het Europees Consumenten Centrum (ECC), de Fraudehelpdesk en het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) van de politie shoppers bewuster te maken van de risico’s.
Later, verkeerd of niet geleverd
Bij de organisaties regent het meldingen van consumenten die een onlineaankoop doen en daarna tegen problemen aanlopen. Uit onderzoek van de ACM blijkt dat de helft van de consumenten afgelopen jaar een probleem had met een onlineaankoop. Deze werd bijvoorbeeld later dan beloofd geleverd of er was iets mis met de producten. In sommige gevallen werd niets ontvangen of het verkeerde product.
Problemen met onlineaankopen staan bij alle genoemde organisaties in de top drie van meldingen of aangiftes. ‘Veel problemen die we zien, zijn te voorkomen als consumenten vooraf de webshop checken’, aldus de ACM. Consumenten kunnen zelf al een hoop problemen voorkomen door vooraf de reviews te controleren. Op de website van de politie kunnen ook meldingen en aangiftes tegen bepaalde webwinkels worden gecheckt.