Investeerder gezocht voor auto op zonne-energie van Nederlandse studenten: ’De weg is niet makkelijk’

Het moet de wederopstanding van de Nederlandse auto-industrie worden, Lightyear. Maar de toekomst van het zonneautomerk dat is opgericht door studenten van TU Eindhoven, hangt aan een zijden draadje. Door financiële problemen ligt de productie van het prototype stil en moet de curator een uitweg uit de malaise vinden. Consumenten en investeerders zitten in de wachtkamer.

De Lightyear is  een elektrische auto met geintegreerde zonnepanelen.

De Lightyear is een elektrische auto met geintegreerde zonnepanelen.

Ongekend is de vreugde als een groep van 22 studenten van de TU Eindhoven in 2013 in hun eigen op zonne-energie gebouwde gezinsauto de World Solar Challenge dwars door Australië wint. Het is het begin van het jongens- en meidenboek dat Lightyear heet. Een start-up die in 2016 wordt opgericht door onder meer Lex Hoefsloot, leider van het toenmalige raceteam en huidig 32-jarige ceo van Lightyear. Lightyear moet sinds de ondergang van Daf in 1975 weer de eerste Nederlandse auto worden voor de massa. Alleen puft de wagen niet op benzine, maar rijdt die op zonne-energie.

Nieuws

menu