Dit artikel is vandaag gratis

Schiphol beperkt het aantal reizigers deze zomer en schrapt honderden vluchten: 'Wij laten het er niet op aankomen'

Reizigers staan te wachten in lange voor de security wachtrij om te vliegen vanaf Schiphol. Foto: ANP

Er kunnen minder reizigers gebruikmaken van Schiphol deze zomer. De luchthaven legt zichzelf een maximaal aantal reizigers per dag op deze zomer. In juli komt dat uit op zo’n 67.500 reizigers en in augustus 72.500. Om dat te bereiken moeten er veel vluchten worden geschrapt. Dat zei Schiphol-topman Dick Benschop nadat donderdag bekend werd dat de luchthaven flink moet inkrimpen.

De luchthaven moet zeker 10 procent inleveren en moet van 500.000 vliegbewegingen per jaar naar 450.000. Mogelijk moet dat aantal zelfs naar 420.000 gaan. Naast de zomerse problemen met personeelstekorten en de al eerder gemelde stikstofproblematiek blijkt geluidsoverlast een veel ernstiger probleem dan gedacht.

Benschop schetste tijdens de persconferentie een dilemma: „Moeten we beperkingen afkondigen of laat je het erop aankomen? Wij laten het er niet op aankomen. We zijn verantwoordelijk voor onze passagiers en hun veiligheid.”

Zonder maatregelen de zomer ingaan op Schiphol, achtte Benschop niet verantwoord. ,,Daarom hebben we besloten om nu al in te grijpen zodat mensen tijdig weten wat er gaat gebeuren.”

Niet vrijwillig

Volgens Benschop zijn de problemen op Schiphol te groot om op vrijwillige basis op te lossen. De topman stelt dan ook dat het schrappen van vluchten in overleg met de slotcoördinator, die alle start- en landingsrechten coördineert, de beste mogelijkheid is. Benschop stelt dat ook andere grote Europese luchthavens als Heathrow in Londen en het vliegveld van Frankfurt vergelijkbare maatregelen nemen.

Schiphol zegt luchtvaartmaatschappijen die naar andere vliegvelden uitwijken en daardoor extra kosten maken, te gaan helpen. Daarnaast beseft Schiphol ,,reuzegoed” dat luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties claims bij het vliegveld neer kunnen leggen. ,,Daar zullen we ook op ingaan.” In de drukke zomermaanden handelt Schiphol normaal gesproken maximaal 1400 vluchten per dag af. Daar worden er nu een paar honderd minder.

Onhanteerbare wachtrijen

De slotcoördinator van de luchthaven gaat in overleg met de verschillende luchtvaartmaatschappijen om de lagere aantallen te bereiken. Vooral in juli worden veel reizigers gedupeerd: tussen 7 en 31 juli kan de luchthaven maximaal 13.500 passagiers per dag niet verwelkomen.

Schiphol neemt de stap om „onhanteerbare wachtrijen” te voorkomen. Daardoor zouden veel reizigers hun vlucht missen er konden onveilige situaties voor zowel reizigers als medewerkers ontstaan. Op de luchthaven zijn personeelstekorten, met name bij de beveiliging. Daardoor ontstonden de afgelopen periode ook al rijen tot buiten de vertrekhal.

In de coronaperiode lag de reiswereld vrijwel helemaal stil, maar die herstelt zich sneller dan gedacht. Schiphol zegt rekening te hebben gehouden met een ruime verdubbeling van het aantal reizigers: van 25,5 miljoen in 2021 naar 60 miljoen dit jaar. Op de drukste dagen in de afgelopen meivakantie en ook komende zomer komen er echter meer reizigers dan in dat scenario verwacht werden.

Nieuws

menu