Het circuit van Zandvoort heeft altijd al veel stof doen opwaaien

Een zee aan oranje op de hoofdtribune, racefans tussen het helmgras en een oorverdovend gebrul in de duinen: zo zal het er op 3 mei wel ongeveer aan toe gaan in Zandvoort. Na een afwezigheid van 35 jaar maakt de Grand Prix van Nederland weer onderdeel uit van de strijd om het kampioenschap in de Formule 1.

Sfeerbeeld uit de GP van Zandvoort in 1955. Op 3 mei keert de Formule 1 terug naar Nederland.

Sfeerbeeld uit de GP van Zandvoort in 1955. Op 3 mei keert de Formule 1 terug naar Nederland. Foto: ANP

Het racecircuit aan de Noordzeekust kent een rijke geschiedenis vol momenten van euforie, tragiek, protesten en financiële problemen. De historie van het circuit van Zandvoort staat zondag centraal in een nieuwe aflevering van Andere Tijden Sport . Beeldmateriaal uit lang vervlogen tijden vertelt het verhaal van een flink veranderende sport.

In 1952 maakt het circuit voor het eerst deel uit van het kampioenschap in de koningsklasse van de autosport. Voor het oog van vele duizenden racefans in de duinen schieten de auto’s weg na de start. De wagens lijken in niets op de aerodynamische scheurmonsters van nu. Het zijn een soort langwerpige raketten met vier wielen.

Racecircuit

De Italiaan Alberto Ascari komt in dat jaar na negentig ronden als eerste over de meet. In de decennia daarna zouden nog vele racelegendes in zijn voetsporen treden. Zoals de Brit Jim Clark die vier keer wint in Zandvoort. Jackie Stewart en Niki Lauda pakken driemaal de zege. Stuk voor stuk zijn de coureurs enthousiast over het korte, bochtige racecircuit.

Het onderhoud aan de baan wordt verwaarloosd. Terwijl de autosport moderniseert, gaat het circuit niet met de tijd mee

Maar zorgen zijn er ook. Altijd zelfs. De gemeenteraad van Zandvoort wil al sinds begin jaren zestig af van het circuit. De geluidsoverlast, enorme verkeersdrukte rond races en grote kosten zijn daar de voornaamste oorzaken van. Door het geringe budget wordt het onderhoud aan de baan verwaarloosd. Terwijl de autosport moderniseert, gaat het circuit niet met de tijd mee.

Te gevaarlijk

Dat heeft gevolgen: in 1972 wordt Zandvoort niet langer geschikt bevonden voor een formule 1-race. Het is er te gevaarlijk. Met veel pijn en moeite wordt er genoeg geld opgehaald om het circuit op orde te brengen. Er worden vangrails geplaatst, een nieuwe bocht aangelegd en het asfalt vervangen.

Ondanks al die moderniseringen gaat het in 1973 helemaal mis. In dat jaar staat de GP van Nederland weer op het programma. Maar na acht ronden vindt er een verschrikkelijk ongeluk plaats: Roger Williamson krijgt een lekke band, slaat over de kop en de vlammen vliegen uit zijn auto. De coureur overleeft de crash, tot ieders afgrijzen, niet.

Maat is vol

Tot en met 1985 is Zandvoort steevast het toneel van een formule 1-race. Het levert telkens beelden op van vele enthousiastelingen langs de kant, waaronder ook Prins Bernhard. Maar ondanks al die racefans gaat het niet goed met het circuit, dat in steeds grotere financiële problemen verkeert. Voor Bernie Ecclestone, de baas van de Formule 1, is de maat dan al een tijdje vol.

Het is dankzij televisiekijkers en de coureurs zelf dat Zandvoort nog onderdeel blijft van de racekalender. Maar in 1985 wordt Lauda de laatste winnaar van de Nederlandse GP: de faciliteiten voldoen voor Ecclestone niet meer en niemand wil nog investeren in het circuit.

Een nieuw hoofdstuk breekt aan voor het circuit van Zandvoort. Maar er is iets wat in die rijke historie nog ontbreekt

35 jaar moeten fans in Nederland het doen zonder formule 1-race op eigen bodem, maar in mei keert de koningsklasse terug naar Zandvoort. Met Prins Bernhard Junior, en zijn bedrijf Chapman Andretti Partners, als nieuwe eigenaar wordt de baan geschikt gemaakt voor een race. Dit tot grote vreugde van liefhebbers en frustratie van vele milieuclubs.

Een nieuw hoofdstuk breekt daarmee aan voor het circuit van Zandvoort. Maar wat in die rijke historie nog wel ontbreekt is een Nederlandse winnaar. Max Verstappen weet dus wat hem te doen staat.

We gaan naar Zandvoort! Andere Tijden Sport. Zondag 19 januari, 22.10 uur, NPO1

F1 in Zandvoort was nooit een goed idee

Als er niets tussenkomt dan wordt op 3 mei de Grand Prix van Zandvoort gehouden. Alleen is er een hele grote maar. Het is de vraag of met alle stikstofperikelen de benodigde vergunningen de toets der wet wel doorstaan. Wat de vraag doet rijzen waarom de Dutch GP toch zo nodig naar Zandvoort moest.

Nieuws

menu