Radio Camataru: Al honderd keer het geluid van de tribune

Supporters van sc Heerenveen die met elkaar praten over het reilen en zeilen in en rondom het Abe Lenstrastadion. Het is al honderd afleveringen het eenvoudige, doch vermakelijke recept van de podcast genaamd Radio Camataru.

Terug- of vooruitblikken op een wedstrijd, een uitgebreid gesprek met clubicoon Riemer van der Velde of een wedstrijdanalyse van het uitduel met Ajax van vorige week met verdediger Jan Paul van Hecke. Zomaar wat ingrediënten waarmee Radio Camataru-grondleggers Marcel Koppers, Redmer Wijnsma en Frank Beenen wekelijks met gemak een uur aan audio-opnames kunnen vullen. Een week geleden werd, in het jaar dat sc Heerenveen honderd jaar bestaat, de honderdste aflevering opgenomen van de podcast. En voorlopig nog lang niet de laatste.

Podcasts. Ze zijn er in allerlei soorten en maten. Van nieuwswaardig tot complottheorie en van politiek tot sport. Heerenveen-supporter Marcel Koppers uit Tjalleberd, woonachtig in Zwitserland, luistert er graag naar. Het liefst begint hij de dag met een ochtendwandeling in het Zwitserse heuvellandschap. ,,Oortje in, podcast op en lopen. Een heerlijk begin van de dag.”

Meer aandacht

De gedachte om zelf een podcast te beginnen speelt in de zomer van 2018 al een poosje bij hem. Het onderwerp is al vrij vroeg duidelijk bij de communicatiemedewerker die tevens voor de website FeanOnline zijn stukken schrijft: sc Heerenveen. Hij vindt in Redmer Wijnsma (Noordhorn) en Frank Beenen (Heerenveen) - columnisten op Fean Online en trouw supporter van de club - twee metgezellen die ook enthousiast zijn over de podcast.

Het gaat allemaal over Ajax en daarna over PSV of Feyenoord. Terwijl er zoveel interessante dingen rondom andere clubs spelen

,,Ik ergerde me verschrikkelijk aan voetbalpraatprogramma’s als Studio Voetbal en Veronica Inside. Het gaat allemaal over Ajax en daarna over PSV of Feyenoord. Terwijl er zoveel interessante dingen rondom andere clubs spelen. Met een eigen podcast konden we veel meer aandacht aan onze club besteden”, aldus Koppers.

De naam heeft hij dan al bedacht en is een ode aan een Roemeense oud-spits van sc Heerenveen. Een cultfiguur die tussen 1990 en 1993 het pompeblêdenshirt droeg: Rodion Camataru. ,,En omdat de naam Rodion op het woord radio leek, werd het dus Radio Camataru”, blikt Koppers terug. Een podcast over sc Heerenveen is geboren en op 18 september 2018 volgt de primeur.

Markt voor voetbal

Vanavond wordt aflevering 101 opgenomen en morgen weer beluisterd door zo’n duizend mensen. Hielke Biemond (Leiden) is een jaar later als vaste vierde persoon toegevoegd aan het trio en dus is het geluid van Radio Camataru inmiddels vertrouwd in menig oorschelp. In de auto, de trein of op de fiets, podcasts worden veel beluisterd door mensen die onderweg zijn naar werk of school. ,,Toen wij begonnen met Radio Camataru, luisterde ik vooral naar verhalende podcasts over onderwerpen als criminele zaken of filosofie”, zegt Wijnsma. ,,Ik wist niet dat er voor voetbal ook een ‘markt’ was.”

Je moest alleen de laatste wedstrijd zien, en een microfoon op je laptop hebben. Na de eerste keer was ik écht enthousiast

Maar die is er wel. Als paddenstoelen schieten ze de laatste jaren uit de grond. Podcasts over voetbal. Elke club is inmiddels wel het hoofdonderwerp in een podcast. Radio Camataru is de enige die enkel en alleen over sc Heerenveen gaat. ,,Ik had er zelf nooit zo bij stilgestaan om het te doen, maar toen Marcel kwam met het idee was onze interesse wel gewekt”, vertelt Wijnsma. ,,Veel was er ook niet voor nodig. Je moest alleen de laatste wedstrijd zien, en een microfoon op je laptop hebben. Na de eerste keer was ik écht enthousiast.”

Ontregelen

Dat Koppers, Wijnsma en Beenen elkaar al wat langer kennen voor de start van de podcast, scheelt. Het zorgt voor een ontspannen gesprekssfeer in combinatie met een lach en een discussie. ,,Zo is er onbewust een soort van taakverdeling ontstaan”, beschrijft Wijnsma. ,,Momenteel wisselen Marcel en Hielke de presentatierol af. Zij nemen in feite de regelzaken op zich, zodat Frank en ik gewoon kunnen ‘aanschuiven’ in het gesprek. Er is een structuur, die Frank en ik wat proberen te ontregelen.”

,,Wij hebben de vrijheid om wat tussen de structuur door te fietsen. Frank mag graag over het voetballende gedeelte praten en ik zit er meer voor de huis, tuin en keuken-onderwerpen. Als een speler te gast is in de uitzending, ben ik juist nieuwsgierig naar de persoon achter de voetballer. Zo is er voor een ieder wel wat.”

Door iets meer te weten van het reilen en zielen binnen de club, kun je nuance aanbrengen. We zijn niet de boze buitenwacht

Zeker in coronatijd is het doel om de afstand tussen club en supporter te verkleinen. ,,We zijn de podcast begonnen met iets te roepen over een wedstrijd”, zegt Wijnsma. ,,Door iets meer te weten van het reilen en zielen binnen de club, kun je nuance aanbrengen. We zijn niet de boze buitenwacht, maar vervullen meer een brugfunctie tussen club en fan. Kijk, als iets slecht is dan is het slecht. Dan zijn we de eersten om dat te zeggen. Maar er is een groot verschil tussen kritisch zijn of de boel meteen afbranden. Dat zit ook niet in de aard van een Heerenveen-supporter.”

Thuisvoelen

Misschien wel het grootste compliment krijgen de heren van technisch manager Gerry Hamstra, die zei dat er bij Radio Camataru een sfeertje hangt waarin mensen zich thuisvoelen en dus ook graag te gast zijn. ,,En dan zijn gasten ook sneller geneigd leuke dingen te zeggen. Wij kunnen best kritisch zijn, maar wel met respect”, aldus Koppers.

We proberen de stem van de tribune terug te brengen in de podcast. Die is nuchter, wat bij Friezen past. Maar we willen ook informatief zijn

,,En we nemen onszelf daarnaast ook niet al te serieus. We proberen de stem van de tribune terug te brengen in de podcast. Die is nuchter, wat bij Friezen past. Maar we willen ook informatief zijn en dat kan met gasten. Voor mezelf is het gewoon heerlijk om over sc Heerenveen te praten, omdat je dat hier in Zwitserland niet snel doet.” Lachend: ,,Het heeft bijna iets therapeutisch. Ik wil niet dramatiseren, maar misschien verzacht het wel wat de pijn voor het feit dat ik bijna nooit bij de wedstrijden kan zijn.”

Audiokwaliteit

Wensen zijn er genoeg voor de podcast. ,,We kijken altijd of we iets kunnen toevoegen, zonder ineens het roer om te gooien”, zegt Wijnsma, die naar eigen zeggen dankzij Radio Camataru dichter bij de club is gekomen. ,,Vroeger was mijn binding met de club het pasje waarmee ik als seizoenkaarthouder het stadion in kon. Dankzij de podcast zat ik met Riemer van der Velde aan tafel te praten over de club. Dat is toch prachtig?”

Het mooiste zou zijn dat we alle vier bij elkaar aan tafel zitten voor een nog betere dynamiek in het gesprek, maar dat is helaas lastig

De grootste wens van de mannen is het verhogen van de audiokwaliteit. ,,Het mooiste zou zijn dat we alle vier bij elkaar aan tafel zitten voor een nog betere dynamiek in het gesprek, maar dat is helaas lastig wanneer je een podcast maakt met mensen die in Zwitserland, Leiden, Heerenveen en Noordhorn wonen. Een goede microfoon zou al schelen, maar is niet goedkoop”, aldus Wijnsma.

Er zijn genoeg podcasts die werken met sponsoren. Wijnsma: ,,Dat zou een optie kunnen zijn. We zijn daar niet mee bezig geweest, maar als er interesse voor is dan mogen bedrijven natuurlijk altijd contact met ons opnemen. En anders gaan we gewoon vrolijk verder. Het is voor ons een uit de hand gelopen hobby geworden, maar wel een hele leuke.”

Alle vijftienduizend KiKa-beren binnen 24 uur onder dak

Met deze symbolische actie vroegen de club, Stichting Kinderen Kankervrij (KiKa) en geneesmiddelenbedrijf MSD aandacht voor kinderen in Nederland die kanker hebben. Nadat zaterdagmorgen de online verkoop al was gestart vonden alle 15.000 - dat getal staat symbool voor het aantal kinderen in Nederland dat kanker heeft of heeft overleefd - exemplaren binnen 24 uur onderdak en dat leverde 230.000 euro op voor het goede doel.

Nieuws

menu